Tävlingresultat

Jaa, min underbara tävling som blev ganska misslyckad har faktiskt en vinnare! Dock var det den enda som var med och gjorde inte precis som jag hade tänkt mig, men bra blev det!

Motiveringen till vinsten blev att jag tyckte att hon hade bra åsikter om vad som är rätt, inte vad som är rätt att ha på sig eller på hästen utan hur långt är det normalt att gå bara för att all ens utrustning ska vara märkesgrejor. Är det verkligen rätt/normalt? att köpa ngt bara för att det är Kingsland eller Pikeur? Bara för att vinnaren på förra tävligen hade en sån kavaj, tillhör det verkligen normalt beteende att tro att man blir bättre för att man har ett speciellt märke på allt man äger och har? Jag tror inte på det konceptet, och det gör inte den här tjejen heller. Dessutom är där några rikigt fina outfits som jag kommer ihåg att jag ha sett på henne och tänkt:"wow, vad fint!" som inte innefattar de dyraste märkena eller de nyaste stövlarna men de är helt klart  bland de finaste som jag någonsin har sett på en tävling. Den största anledningen till att jag utsåg denna vinnaren var hennes mod att sticka ut, hon är inte rädd för vad ngn annan ryttare ska tro om henne bara för att honnte tävlar i den dyraste hjälmen som finns ute på marknaden. En gång hörde jag henne säga:
"Jag har haft min JWhjälm i typ ett halvår, men jag vill använda min eurolite för jag ser ut som svampbob i JW" Hon tar verkligen det som är snyggast, inte dyrast!


Jag är btw SÅ död nu när jag har laggt upp denna bilden



Nu vet ni nog alla vem jag pratar om, självklart Freja Lindskog. I detta inlägg kan ni läsa om hennes tävlingsutstyrsel.








Bloglovin' hatar mig..







...så nu tyckerjag att alla kan börja följa mig bloggi medlidanade för tydligen funkar inte min blogg på bloglovin' (enligit bloglovin') så jag måste lägga in denna koden igen.



<a href="http://www.bloglovin.com/blogg/847127/sikta-mot-stjrnorna?claim=kqq3u4ucrbx">Följ min blogg med bloglovin</a>


Stress, stress






Nu ska jag hoppa in i duchen efter en dag i Borrby på ett knock out möte mellan Ösrk och Fjäkestad. Tyvärr gick hemmalaget ut ur tävligen som andraplacerade, men det gick väldigt bra för Lina & Marino. Berättar mer sen!

Det blir inget fint poetisk inlägg för jag ska stressa i i duchen och sen på fest till en kompis som fyller 15, så in får höra mer av mig sen.


Kraaam

Marinos regionala debut, en oväntad succé





ser  vi inte rätt så nöjda ut över att få vila från solen?



I helgen var jag och Marino varit på vår första regionala dressyrtävling, i Flyinge. Jag är supernöjd och det verkade Marino också vara så man kan väl säga att det var en lyckad tävling.

LA:1 var första klassen, han gick emot lite på framridningen men inte ens i närheten av så som han gjorde i Örebro. Vi var på tävlingsplatsen lite för tidigt om man säger så, 2h innan start. Det var inte riktigt meningen men trots att det blev endel tid i transporten för Marino så tyckte jag inte det märktes på honom. Red fram i typ 40 min varav ca. 10 min framskrittning, ett ganska bra koncept som passar både mig och Marino. Det är ungefär det tidsschemat jag tänkt fortsätta med framöver. När jag kom in på banan var Marino faktisk ganska frammåt, och det kändes som om det skulle kunna bli en bra runda, det kan man kanske säga att det blev men endel slarvmissar från min sida. FÖ är jag ganska missnöjd med större delen av galopprogrammet, mest vänstergaloppen eftersom jag vet att den egentligen är så himla bra. Jag var nöjd med tanke på Örebro när jag lämnade banan men det kändes endå inte helt 100. När pappa kom med protokollet kändes det lte bättre, inte bra men bättre, 62,63%. När pappa sen sa att jag låg på delad förstaplats ändrade jag mig ganska fort eftersom jag red näst sist och det var två placerade, tänk att jag skulle bli placerad i min första regionala LA. Ha, trodde jag ja. Självkart hade hon med samma poäng som mig bättre på allmänna intrycket. Men nöjd, det var jag!








I LA:4 kände jag mig helt matt och jag kan nästan svära på att Marino höll med mig fullt ut, det var väldigt varmt ute och dessutom ganska tungt underlag för hästarna att  springa runt i. Sen kanske, iaf för mig, så kändes det som om LA:1 liksom räckte på ngt sätt. Framgången där var tillräcklig så jag brydde mig inte så mkt, men jag ska säga för att inte bry mig så mkt så gjorde jag ett jobb att vara stolt över när jag masade den lilla tjuriga och trötta ponnyn genom ett helt LA:4 program utan att få kärringastopp, vilket var rysligt nära i ena skänkelvikningen. Här blev det 54,88% alltså riktigt kasst, men det bryr jag mig rätt lite om, jag lever på första klassen.


Eftersom vi nu har över 62% i regional LA så har vi

 kvalat till lilla rundan i ponnyderbyt (dock gick efteranmälningstiden ut den 18:e)

 kvalat att rida nationella LA, utan skolor och byten.

Varför hoppar inte Julia?

Som ni kanske har märkt så är jag inte ett jättestort fan av hoppnng, det beror största delen på att jag är rädd. Fast rädslan har kommit med Ligamo eftersom han ser vartenda hinder han rids emot som en stor hög med morötter eller ngt annat som han är väldigt angelägen att komma fram till fort (skitfort). Men ibland så kommer han helt på egen hand fram till att morötterna kanske inte ser så frestande ut iallafall och då spriger han inte, inte alls. Då bara stannar han oh tycker själv att han har all rätt i världen att stå flera meter framför morötterna och bara glo. Han är med andra ord en väldigt dålig lyssnare, mkt bättre görare. Om han får göra precis som han vill dvs. 

Detta blandat med min feghet har lett till, ja. Inte hoppning iaf. Dessutom tror jag min mamma är ett stort element i min dressyrinriktning. Hon är fegisarnas fegis. 







Hans attacker framgår ganska tydligt mot tex. 8e hindert!

Risport på TV



Haha, opssande bild men det var  den första jag hittade



NUNUNU! skynda, hoppning på eurosport!


Sämsta uppdateringen någonsin

Jag vet att jag har varit en värdelös bloggare den senaste tiden, får jag lov att skylla på att jag precis har börjat nian? Själv tycker jag att det låter som en dum grej att skylla på med tanke på att det enda jag har gjort under mina två dagar som niondeklassare är att panera grillning till de lägre årskurserna och spela brännboll, men jag måste ju faktiskt vara där och slösa tid även om jag bara gör onödiga saker så lite rätt till att skylla på det kan jag väl få? Strunt samma, nu tänker jag skriva ett inlägg om dagens riding på Marino iaf.

Jag och Marino ska åka till Flyinge på söndag och rida en LA:1 & en LA:4 så jag bara  red igenom de svåraste linjerna i LA:4an idag och det gick superbra verkligen, jag hoppas på att jag ska få typ 63% iaf? Men med tanke på NF SM så kommer jag åka dit med asolut inga förväntinangar allls. Dessutom tränade vi öpnna och sluta ochså duktig han är, om denna tävlingen går bra så blir det LA:P1 nästa tävling. Vänsterslutan är lite sådär men det andra går som en dans!

Ligamo longerade jag idag bara för det blev jättesent i stallet så när jag hade ridit färdigt Marino va klockan halv 9 så jag hann inte riktigt starta en häst till men longerigen gick väl bra, inget speciellt precis. Förra gången jag red,i tisdags, så gick det så galet  bra, och jag har tittat lite på tävlingar framöver, jag tror det blir en LA:6 nu snart och hopps att det skagå bra men det tror jag. Vad skulle kunna gå fel? (positiva tankar), jag är gnska mycket mer nervös inför hoppallsvenskan än vad jag är för allt annnat.





Bild sen jubileumsshowen på klubben, vet inte riktigt vad jag håller på med med min vänsterhand men alla tre bbilderna som Freja skickade tilll mig såg ut så så jag kan ju inte se så rolig ut när jag rider. Hursomhelst så somnar ja nart med datorn så jag ska nog sussa nu men jag kanske hörav mog imorgn för vi har sovmorgonon!

Tävling - hur klär du dig till en tävling?





Efersom jag vet att de flesta som skriver hästblogg också tävlar så skulle jag tycka att det var lite roligt om alla kunde göra ett inlägg om hur de klär sig till en tävling. Man kanske kan nappa några tips här och där från andra och de mer erfarna kan ge några tips till de som är nya i tävlingslivet, lite hjälp till varandra helt enkelt.


Såhär kommer det gå till;

1. Skriv ett inlägg om din "tävlingsutstyrsel" med bilder och text.

2. Kommentera om tävlingen på andras bloggar så så många som möjligt kan vara med.

3. Kommentera detta inlägget och säg att du har gjort ditt inlägg (så vi kan ha alla länkarna samlade på ett ställe).

4. Den sista Augusti kommer jag bestämma vilken som är snyggast och sen kommer den bloggen ha en länkning på min blogg under en vecka.



Lycka till & glöm inte kommentera på alla bloggar du besöker så vi kan få så många tips som möjligt!





Lista

Ryttaren:  Julia Persson

Hur gammal är du?  Brukar säga 15, det är ju bara  21 dagar kvar


Hur länge har du ridit?  Började när jag var 6, red ett år då. Sen började jag igen när jag var 9 and here we are!


"Är" du hoppryttare, dressyrryttare eller annat? Dressyr
 

Tre bra egenskaper hos dig inom ridning?
Sånt här gillar inte jag, hatar att verka skrytig men det är bra för ens mentala styrka så jag sa försöka.

 Jag är själv ganska bekväm med hur jag sitter
  När jag bestämmer mig för att göra ngt så gör jag det, oavsett hur rädd jag är (pratar mest om hoppnigen då)
 Har hela tiden mål med min ridning, jag vet absolut vad och var jag vill med min ridning


Tre mindre bra egenskaper hos dig inom ridning?
 Jag kan ha väldigt dåligt tålamod, spec. när Mamma anser att hon har ngt att tillföra min ridning
 Blir ganska lätt rädd när det gäller hoppning
 Blir osäker såfort ngn tittar på mig när jag rider Marino då jag är helt säker på att de kollar för att jag är för stor


Hästen:

Ligamo

Hur gammal är den? 12, född 1997


Höjd? 166, men man sitter ganska mkt längre ner då han har en förskräcklig manke

Är den hopphäst, dressyrhäst eller annat i grunden?  Tjejen som red in honom började utbilda honom till dressyrhäst eftersom han har bra steg, hon började också lära honom trampa upp i passage men jag tror att hans brister vägde över så han fick bli en "dressyrhäst för lägre klasser som gillar att hoppa". Perfekt första storhäst för mig iallafall.

Tävlar du med den?  Ja

I vad isåfall?  Dressyr, men jag har faktiskt tävlat klubbtävling 90-100 och ska kanske våga mig ut på hoppallsvenskan div. II bara för skojs skull.

Tre bra egenskaper hos din häst?

 Han har en väldigt bra trav med tanke på hans förutsättningar som fullblod.
Kan det mesta, utom grundformen vilket kan vara lite irriterande men nu när den är på väg så är jag väldigt glad över att han kan allt det där med samling, byten, skolor och sånt kul.
 Gör jag rätt gör han rätt

Tre mindre bra egenskaper hos din häst?
Hans bakända är hög vilket gör det svårt för honom att trampa under sig.
Han har fått galoppen från sin pappa som är fullblod, vilket innebär att han springer ifrån arbete eller stoppar in huvudet med bakbenen väldigt långt bakom
Blir ngt för het mot hinder och det är inte bra för en fegis som mig


Allmänna frågor:


Vad rider du oftast med för utrustning på din häst?
Passier optimum, globus achenträns, benlindor

Anser du att din häst är:
Fet [ ]
Smal [ ]
Lagom [x]
Välmusklad [x]
   Jag vet inte om jag vill kalla honom välmusklad, men han är absolut inte omusklad.
Omusklad [ ] 

Hur är din hästs gångarter:
Skritt:
  Ganska bra
Trav:  Det är absolut en av han styrkor, men den är ju ingen GPtrav precis
Galopp: Den sämsta av hans tre gångarter, men har blivit bättre.

när har du täcke på din häst?
Vintern, men framöver ska han vara klippt året runt för han får inten riktig sommarpäls och då får han ha täcke i stort sett hela tiden.

Står din häst på lösdrift, inackorderingsstall eller eget stall? inackorderingsstall

Hur länge går din häst ute? Hur ser hagen ut? Går den ensam eller med hästkompisar?
På sommaren går han och Marino i en stor gräshage, men annars går han ensam i en liten hage fast med kompisar runt om mellan 07.00 och 16.00

Har du en bra kommunikation med din häst? Inte perfekt, men den är absolut bättre

Gör ni något annat, förutom ridningen och sånt? Vad? Jag longerar en del.

Varför köpte du just din häst? Om jag ska vara ärlig så var det för att jag var så in i helvetes trött på att leta häst, och han kändes så fruktansvärt mkt bättre än de andra jag hade provat! nu skulle jag nog inte köpt honom, men jag är endå glad att jag gjorde det för utan honom hade jag aldrig ens börjat fundera på LA ännu. Tror jag. Jag är iallafall nöjd med "impulsköpet" vi gjorde.

Vad är ditt mål tillsammans med den? Msv, Mimmi som jag tränar för tror att det kommer vara aktuellt redan i höst men just nu så är det träningen hemma som är viktig för mig.



Hästen: Marino

Hur gammal är den? 10, född 1999


Höjd? 140

Är den hopphäst, dressyrhäst eller annat i grunden?  Han kunde i stort sett iget alls när vi köpte honom och jag har ju tränat hopning friskt förut, men jag vill nog ändå påstå att han är en dressyrhäst

Tävlar du med den?  Ja

I vad isåfall?  Dressyr, men hoppning upp till LB förut

Tre bra egenskaper hos din häst?


 Superbra galopp, båd länge och samlar väldigt lätt
Lurar domaren lite, ser stabil ut även om han inte är det
 
Lättlärd, han lärde sig bakdelsvändnigar tisdgen innan SM sen fick vi en 6:a och en 5:a

Tre mindre bra egenskaper hos din häst?
Vill inte Marino, så gör inte Marino. Jag tror de är hans motto
Har förmodligen inte haft det så bra hela tiden innan han kom till oss och det märks i hans hantering
 
Traven!      jag säger inte mer


Allmänna frågor:


Vad rider du oftast med för utrustning på din häst?
Passier optimum, Totti achenträns, benlindor ibland.

Anser du att din häst är:
Fet [ ]
Smal [ ]
Lagom [x]
Välmusklad [x]  
Omusklad [ ] 

Hur är din hästs gångarter:
Skritt:
  Den kan vara bra, när han har den sidan till
Trav:  Värdelös oftast!
Galopp: Jättebra, iaf i jämförelse med de anda.

när har du täcke på din häst?
Alltid, eftersom han måste ha eksemtäcke på sommaren

Står din häst på lösdrift, inackorderingsstall eller eget stall? inackorderingsstall

Hur länge går din häst ute? Hur ser hagen ut? Går den ensam eller med hästkompisar?
På sommaren går han och Ligamo i en stor gräshage, men annars går han ensam i en liten hage fast med kompisar runt om.

Har du en bra kommunikation med din häst? Oftast är den bra!

Gör ni något annat, förutom ridningen och sånt? Vad? Jag longerar lite, men Marino är iget fan av det precis

Varför köpte du just din häst? För att jag hade honom som sommarhäst och mamma blev kär, kort sagt.

Vad är ditt mål tillsammans med den? Hinna starta en FEI innan han säljs.

Dagens ridoutfit, eller?

Jaha, vad säger ni om mitt förslag? Dagens ridoutfit det skulle väl kunna vara lite kul. Jag tänkte prova kanske en eller två gånger så får ni lova att säg vad ni tycker. Jag startar redan nu med en ridoutfit från veckan.





Julia:

Gul "upp & hoppa"-tröja som vi fick efter ett projekt, som hette just upp och hoppa, på klubben.
 Ljusgråa Domani oskodda ridbyxor  (granngården)
  Bruna jodpuhrs, ngt märke på m   (rytteriet)
  Bruna mountain horse shortchaps     (ullared)
 Svart JW-hjälm
 Sprengersporrar 4,5cm



Ligamo:

Globus achenträns (grand prix)
 Passier Optimum
 Beiget schabrak Mark Todd  (rytteriet)
Beiga benlindor    (ullared)
Boots med fårskinn           (scandinavium)
Fårskinnspad Medilamb       (charlies)




KOMMENTERA OCH SÄG VAD NI TYCKER, SKA JAG FORTSÄTTA MED DETTA ELLER?


THE hemlighet

Jag har fått lite påminnelse om att jag faktiskt har lovat att skriva min hemlighet, den är dock ngt ändrad nu än vad det var för ett tag sen och jag tror att den har framgått ibland men nu ska ni få klara besked. Hemligheten är egentligen bara ett samlingsord för Marinos-framtid-med(eller utan)-oss, den handlar altså om  hur vi ska göra med Marino framöver. 
 
Eftersom jag kör sista racet och Lina och Hanna (småsystrar) inte är tillräckligt intresserade av dressyr så är det säljning som står högst på listan. Jag vet att Marino lika gärna kunde ha sålts som hopponny till ngn liten ryttare som bara vill ut som tävla små klasser men o andra sidan så känner jag min Marino. Han älskar att vara bäst, och det är inget han lär bli på hoppbanan med sin snigelgalopp därför kommer han säljas som dressyrponny. Men missförstå mig rätt, vi tänker absolut inte hindra nästa ägare från att hoppa med honom. Tvärtom så är det ju toppenbra med variation men de ska ju veta att han aldrig kommer bli ngn stjärna inom hoppningen och jag vet att, stjärna, det är precis vad han vill vara därför är det bra om ngn liten ryttare kan hjälpa honom att bli bäst på det han redan är bra på, visa upp sig. 
 
Men, som förhoppningsvis de flesta förstår så vill jag inte avsluta min och Marinos tid tillsammans så som vi gjorde i Örebro så jag fortsätter tävla honom i LA tills det som fattas faller på plats och då att han möjligtvis får prova på ngn FEI mest för att se hur det går. Men hur allt detta än går så kommer han säljas senast nästa sommar eftersom han då redan är 11 år.  Vi hade honom till salu under SM och skulle egentligen visa honom på sån visning men vi struntade i det och hoppades på att ingen skulle vilja ha honom för de som bara sett honom där skulle nog inte vilja ge särsklit mkt för honom. Haha, en 50lapp kanske? 100 om vi hade haft tur.
 



Jag kanske får medge att när jag sa att jag skulle berätta en hemlighet fick det att låta som om det var värsta stora grejen, men för mig är det jobbigt bara att tänka tanken på att Marino ska tillhöra ngn annan. Ska MIN Marino inte vara min längre? Det är ju faktiskt den första hästen jag säljer. inte för att jag tror att det blir lättare sen, men... 
 

Ullaredsshopping

Under min resa till Göteborg hann vi faktiskt med en runda in på Ullared med, jag är inte så jätteglad för att handla hässtgrejor där eftersom det oftast är superkass kvalitet. Men ibland lyckas man hitta bra grejor och det tycker jag faktiskt att jag gjorde denna gången. Jag skriver bara om de hästgrejor jag köpte, inte det andra för jag kan gissa att ni inte är särskilt intresserade av det. 
 
 
Mountainhorse shortchaps; jag har haft samma modell en gång tidigare fast då köpte jag ett par som satt perfekt när jag köpte dem och gissa om de var för stora efter bara ett litet tag? Så denna gången blev det ett par i storlek M då jag hade M-W förra gången. Haha,  alla  ni som gillar att skratta skulle varit på hästavdelningen på Ullared när jag skulle prova dem. Det tog sjukt lång tid och Jennie som jag var där med satt på golvet och drog så hon fick skav. Men det gick tillslut och nu sitter de som handen i handsken. Återstår bara att se hur länge det håller denna gången.
Jag ansåg iaf att jag behövde dem eftersom jag har funderingar på att starta div II hoppallsvenskan (hör och häpna) och det kan bli svårt med stela dresyrcavallostövlar.

 


 
 
Horsewise Torrschampo; Har aldrig testat torrschampo tidigare men eftersom Marino har en viss fobi  mot vatten så tror jag detta var det bästa köpet denna dag.  Är det ngn som har testat torrschampo, vad tyckte ni?
 
 


 
 
 

Benlindor; det finns väl inte så himla mkt att säga om dem. Helt vanliga fleecelindor som jag tyvärr lyckades köpa i fel storlek (3m) men det är ingen större fara med tanke på att jag har en kortbenad ponny som kan vara aspirant på dem.
 

Besöksrekord!

Weehoo! Kämpa på, nytt besöksrekord söndag-måndag! Tack för kommentarerna jag fick medans jag var i Gtb, fortsätt så. Det är ju dessutom roligare att uppdatera när fler läser.









Destination Göteborg

Imorgon sticker jag och umgås med tvåbeningar under några dagar i Göteborg, ska bli ganska skönt att komma ifrån allt men samtidigt så är det så skönt att komma in i rutiner utan att bryta dem. Fast jag har inga större svårigheter med att komma in i gamla rutiner så det ska nog inte vara ngt problem, men idag i stallet kom jag på mig själv med att vara ovanligt noga med allt, jag spoade till och med stallgången noga. Haha. Jag tror jag kommer sakna stallet och hästarna fast det bara är fredag - onsdag jag ska vara borta, men det är kanske inte så konstigt för denna sommaren har jag faktiskt inte gjort ngt alls, som har varat längre än en dag, som inte innefattar hästar av ngt slag. Nu ska jag iväg med min kusin och hennes familj och den enda i den familjen som gillar hästar är Thea, hon är 4 år gammal så henne får man inte ur ngt vettigt.




Kommentera massor medans jag är borta så jag har ngt att hitta på sen när jag kommer hem!
 





trappstegen uppåt blir färre

Igår var vi på en nattrip till stallet, men så himla bra gick det. Jag ställde in mig från början på att det bara skulle bli ett kort pass utan att ta några kamper överhuvudtaget, bara sånna saker som jag vet att han kan så vi slipper bråka när tiden inte räcker till. För mig är det viktigt att veta att jag har tid att reda ut de problem som uppstår och jag tror jag talar för många tonåriga ryttare när jag säger att humöret inte är så långt som det borde vara. Jag har fruktansvärt lätt för att bli arg och därför är det superbra att starta ett ridpass med absolut inga förväntningar eller iaf med inställningen att inte ställa till med bråk. Självklart måste man ju reda ut det som upppstår och när man lär hästen ngt nytt (iaf Ligamo) så blir det endel motstånd eller förvirring, det ska man absolut inte bara låta vara. Men man måste ta itu med problemen på ett sportsligt sätt, för man tjänar sjukt mkt på det i längden. Förtroende blandannat.

De gånger då jag och Ligamo oftast blir ovänner är när jag känner att det är jag som gör fel, att det är mitt fel att det inte går som det brukar. Vilket betyder att jag egentligen blir sur på mig själv men låter det gå ut över min kära pålle. Jag vet att jag inte är ensam med detta problem och det är ett problem som jag är allt annat än stolt över men jag är på god väg att bli av med det, och DET är jag stolt över för det har inte varit ngn lätt match ska jag säga.

Men nu känner jag att vi är ett team när jag rider, så som jag känner med Marino och det har nog tagit två år att få den känslan med honom så ett år med Ligamo är inte fyskam. Denna känslan har varit på G ett tag men igår fick jag klara signaler, det kändes som om jag skulle kunna göra vad som helst, jag skulle kunna be Ligamo om några steg piaff om jag inte hade vetat att han faktiskt inte kan det. Det enda vi trillskas med är hans fullblodsgalopp,en förutsättning för att kunna gå upp och tävla Msv är ju att hästen kan byten, vilket han kan, men en förutsättning för att kunna göra rena byten är att hästen har bra galopp och trampar under sig, vilket han har sjukt svårt för.Han trycker gärna in huvudet långt bakom lodplan, sprätter iväg med bakbenen två meter bakom sig och springer på som om han skullle hoppa ett 150hinder trots att det enda kravet jag ställer på honom är att stoppa in bakbenen. Så jag jobbar mkt med förvänd galopp, galoppskolor och, i vänster galopp, till och med skolpiruetter när det börjar funka med de vanliga skolorna. Men hans höger galopp är inte att leka med asså, att göra en öppna i den galoppen är ett helt träningspass. Att kunna hålla om, ge hjälperna till själva öppnan, parera när han kastar sig åt olika håll samtidigt som bakbenen är i Baske är inte en barnlek och när Ligamo sen märker att jag och mina 4,5 cm sporrar faktiskt klara det så uppkommer ett problem till; han stannar, gör ngn slags hemmagjort piruett och galopperar på stället, om man har tur. Annars så händer det att han tar ett och annat galoppsprång baklänges. Det ni, det skulle ni allt vilja vara med om va?

Haha, det är ngt jag aldrig trodde att jag skulle få vara med om, men trots detta så blir jag inte arg. Det skulle jag inte blivit för ett halvår sen heller, jag hade blivit rosenrasande, totalt urflippad. Men nu är jag god och glad (kexchoklad), och skrattar lite för mig själv när detta händer. Det är ju trots allt en upplevelse.




 teamworken lyser
 (dock gillar jag inte min sits på högra bilden)

Ny design

Som ni säkert ser så har min blogg fått ny design, och eftersom jag inte fattar ett skit av hur man ändrar och allt det där så har Lisa gjort den till mig. Superfin tycker jag, vad säger ni?

Besök på Grevlundagården

För ett tag sedan var jag på "studiebesök" på Grevlundagården hos Lisen och Peder med ridklubben. Vi gick runt lite i deras stallar, ridhus och sånt. Sen var det lite information då dom ska byta klubb och börja tävla för Österlens RK. Fast det egentliga syftet med detta besöket var att fira våra hoppallsvenskelag som har gått upp i eliten, både ponny och häst. Så efter besöket åkte vi till Svabesholm hos en av våra medlemar, Andrers, och åt och lyssnade på massa tal från ordförande och andra betydelsefulla personer. Jag tror att sånna här kvällar betyder väldigt mkt för sammanhållningen bland alla i klubben, jag personligen tyckte iallafall att det var roligt. Det var ett tag sen vi var på detta men jag har inte fått bilderna fören nu och det är ju roligare med bilder!




Jag (och min inflamerade hand), Emely, Julia, Johanna och Freja.



Lisen vid ridbanan


Intresserada lyssnare vid ridbanan.




Ridsport på youtube





                                                    





Det är många som tipsar om det nu, men för er som inte har hört det så, precis som rubriken säger, finns Ridsport numera på youtube eller Ridsports webb-TV som den också heter. Där är intervjuer med bla. Minna Telde och Jan Brink, en och annan film från landslagsträningarna och andra klipp som handlar om ungefär de saker de skriver om i tidningen.

Här hittar du deras youtubesida och om du klickar här kommer du till deras hemsida där du kan läsa artiklar, börja prenumerera mm.






RSS 2.0