New Forest SM 2009, katastrof?

Äntilgen är mitt SMinlägg färdigt, tog ett tag med alla filmer och så. Men nu är det färdigt så läs det med andakt.


Vi åkte mot Örebro på torsdagmorgonen, sen tog det 8 timmar att köra upp efttersom vi hade transport och dessutom var tvunga att stanna och ge Marino vatten titt som tätt. Tur för oss så var det inte sol för då hade vi fått stanna betydligt fler gånger för vattenpaus. När vi kom upp så installerade vi alla grejorna vid boxen och jag tog Marino på en lång barbackaskrittrunda för att han inte skulle vara så stel efter resan på morgonen efter eftersom jag skulle starta en LA:1 då. Marino trivdes jättebra i sin box för han fick en längst ut och längst bort så han slapp ha massa liv runt sig hela tiden, det var verkligen bra stämning på tävlingsplatsen och i stallarna. Massa trevligt folk trots att mman egentligen var konkurenter så var alla glada och trevliga oc hälsade när man kom, och ja, ni vet. Så som man ska bete sig.

Så själva meetingen var faktiskt riktigt trevlig, det som blev katastrof var starterna. Det var ingen av de tre starterna som blev riktigt bra, men om jag måste säga den jag var mest nöjd med så är det helt klart LA:4n och det är ju bra eftersom det var den svåraste klassen av de jag startade. Men trots att det var den som kändes bäst så var procenten långt ifrån bra, 57,56. Men jag är nöjd, och det är jag stolt över att kunna plocka ut de grejor som var bra trots att resultatet var så dåligt. Många missar i detta programmet var dessutom mitt fel. Men ordentlig och frammåttänkande som jag är så tänker jag säga tre saker som var bra med varje ritt och bara glömma bort det dåliga (trots attt det var massa mkt mer dåligt)




*Väldigt få travsteg mellan galopp och halt
*Fantastisk bakdelsvändning!
*Inga problem överhuvudtagen med den samlade galoppen

De tre skulle jag nog kalla det bästa med den ritten, sen måste jag smyga in att hans mellantrav var superfin för att vara Marino. Till denna klassen red jag fram på en grusväg, med långa tyglar och travade i mellantrav hur långt som helst. Anledningen till detta kommer framgå tydligt när jag berättar om de tidigare klasserna, men hur som helst så var det en effektiv framridning och dessutom hade Marino ett paket dextrosol i sig, hans favoriter.



Klassen som gick nästbäst denna helgen var den första, det var en LA:1. Resultatet i denna klassen var 58,42% så procenten var alltså bäst, men den kändes långt ifrån bäst. Det är så himla tråkigt att behöva skriva att meetingens bästa procent blev 58,42, det är en tung jobbig känsla men man får väl helt enkelt räkna med att få ngra katastrofer på sin väg. I allafall så var detta den första klassen som jag red i Örebro, tidigt på morgonen gick den men trots det så gick Marino jättefint på framridningen så jag hade endel förväntningar på honom. Men tjo för den som hoppas, det gick åt skogen. Eller kanske inte ända in i skogen men det var iallafall på god väg dit. De tre saker som var bäst med denna ritten var



*Mellangaloppen var perfekt! (enligt mig), blev en 8a
*Efter första halten blev han pepp av musiken
*Trots hans stret i ryggningen så backade han några steg och det blev en 3a ist för en 0a

Jag var allt annat än nöjd när jag kom ut från banan och när jag fick resultatet blev det knappast bättre men nu efteråt känner jag mig faktisk halvt nöjd. Jag kan inte precis påstå att jag är direkt nöjd, men det är inget jag går och grämer mig över.


Så kommer vi till nästa klass, den andra jag red där. En LA:1a. Det var egentligen denna klassen som såg till att meetingen blev en katastrof, jag funderade först på att inte skriva ut resultatet från denna klassen men jag tror att det är bra. Inte minst för mig själv, för jag känner att jag måste få bort det från hjärnan och  gå vidare. Nu sitter säkert ni som läder och tänker, "men herregud, så farligt kan det ju inte vara. Shit vad hon överreagerar" Men lyssna på detta då, jag fick 47,56% jag upprepar 47,56% det är den sämsta procenten jag ngnsin haft. På min första tävling fick jag 52% och har aldrig fått sämre. Det är alltså 5,56% skillnad och det är rätt mkt, jag har med andra ord, på tre år, åstadkommit vad? inget, eller? Snarare blivit sämre om man tänker på detta, och jag är 100% säker på att det inte stämmer och därför bil jag så fruktansvärt irriterad och generad över att ha fått 47,56%. Men jag gissar att detta blir mitt första rejäla fjasko och sånna lär det komma fler så det är väl bara att ta lärdom och sen hoppas på att det dröjer innan nästa. Fast den morgonen tänkte jag inte så, då grät jag i säkert en halvtimme och funderade starkt på att ge bort Marino till nästa som vill eha honom. Men mitt största uppdrag nu blir att leta fram tre saker som var bra, det kommer bli svårt. Eller den första var faktiskt jätteenkel.




*Ryggningen, superbra jämfört med första LAn
*Sista delen av galoppprogrammet (förutom omslaget i mellangaloppen)
*Sista halten






                                                                                                                       

BILDBOMB

















Följ min blogg med blogglovin!

<a href="http://www.bloglovin.com/blogg/847127/sikta-mot-stjrnorna?claim=kqq3u4ucrbx">Följ min blogg med bloglovin</a>

Hej då!

Imorgon drar jag till Örebro. Hemligheten och resultat får ni spänt vänta på.

sista Marinoträningen för Marita

Igår var Marita i Sanvången och tränade mig och Marino, det gick rriktigt bra. Jag red fram själv sen hjälpte hon mig med bakdelvändningarna, som jag upptäckte i förrgår attt de fanns med i programmet. Marino är väldoigt duktig på nya saker, lär sig det direkt. Första gångerna stannade han  upp innan och föstod inte riktigt men sen efter kanske 3-4 gånger så gjorde han fina bakdelsvändningar som var värda minst 6:or enligt Marita, en 6a är ju inte precis ngt högt poäng men för att vara första gången som han gör det så tycker jag att det är minst sagt ngt att vara nöjd med. 

Sen red jag igenom programmet för henne tre gånger, första gången var katastrof. Han spände till varje gång jag tog i honom, men han gjorde väldigt fina halter Marita tyckte att de var lätt 8:or. De andra två gångerna gick det faktiskt mycket bra, det som jag personligen tyckte kändes bäst var ryggningen och den samlade galoppen och att det var två av de svåra grejorna som kändes bäst är ju helt underbart och Marita ger mig sånt självförtroende att det känns som att jag redan har vunnit helt alltet. Härlig känsla.



Har en hemlighet som jag inte kommer skriva om fören det är helt bestämt, en ganska sorglig hemlighet.

Förberedande ridpass 3

Det tredje förberadande var verkligen inget attt ropa hej över. En totalt ofocuserad Julia, en helt osammarbetsvillig Marino och en tisplan som jag helt ärligt kan kalla skit bådar aldrig gott kan jag säga. Jag vet inte ens vad jag ska skriva om det för jag kommer inte ihåg vad det var jag gjorde och jag har ingen aning om vad jag hade tänkt att jag skulle få ut av det passet och jag fick verkligen inte ut mer än en sur ponny. Men som tur är så har jag mina känselspröt ute på heltid och upptäckte ganska snabbt att jag aldrig skulle kunna ge ngt bra till Marino den dagen så jag joggade ner honom nästan direkt och sen skrittade jag ett bra tag och lugnade både mig och honom. Det var nog det bästa jag kunde göra av den dagen, och efteråt var jag så jäkla nervös inför SM att jag knappt kunde prata med ngn. Helt väck. Kändes som om jag skulle vilja stryka mig från hela tävlingen och bara skita i det.

Såhär känns det för mig när det går dåligt; att eftersom jag är för stor för Marino så vill jag ju att det ska gå bra för annars tro follk att det har med att göra att jag förstör honom för att jag är för lång/för tung och liknande. Men jag är helt säker på att det inte är så för dåliga dagar har vi alla och när jag var kortare var det värre. Men jag tror det är osäkerheten som kryper fram och man tror att alla kollar snett och pratar skit så fort de kollar, men varför inte bara vara helt säker på att de som kollar bara tycker att ens ponny/häst är vacker? Även om de nu inte gör det så har ju ingen annan med att göra om du vill rida din ponny som är för fet/ful/liten/stor eller vad det nu kan vara.

Man måste tro på sig själv och tänka att "jag kan faktiskt vinna denna klassen med precis lika stor chans som vilka av de andra ekipagen som helst"


Förberedande ridpass 2

Okej, min plan sprack men det får man väl räkna med att ngn gör då och då. Men jag kan ju ta två pass såhär direkt efter varandra så är jag inte så himla efter trots att det var en vecka sen typ. Som förberande ridpass räknar jag de dressyrpassen jag rider på banan, så det är dem jag kommer skriva om.

Jag var väldigt stressad när jag red det andra passet, red morgonen innan jag skulle till Falsterbo och jag skulle vara hos Jonna kl. 11.00. Ooops, dåligt planerat av mig som gick upp 08.30 och blev som vanligt stressad.

Men innan jag började rida bestämde jag med mig själv att jag inte skulle ta ngra onödiga kamper, alltså bara trimma igenom smågrejor som han bara är lite osäker på. Det gick verkligen jättebra, jag red mkt lösgörande som t.ex öppna, volter och serpentiner. Väldigt följsamt och mjukt kändes det, och han trampade på bra med bakbenen under sig. Sen tränade jag även övergångar, det är perfekt attt göra det när man inte ska bråka för det är bara finslip som behövs för att de ska sitta.

Jag började att göra övergångarna på böjt spår för att han ska vara mer rund och böjd i kroppen så att han inte spänner upp och blir stel i övergången för det är det som är hans problem. Han kändes faktiskt liksidig detta passet, lika mjuk i både höger och vänster. När han gjorde mjuka övergångar på böjt spår utan att spänna till så gick jag ut och gjorde dem på rakt spår och det gick över alla förväntningar.




Jag ska se om jag kan få denna underbart fina paintbild att bli förståelig,

1, Trava i höger varv och fatta galopp lite innan mitten av långsidan. Galoppera ner till hörnan och lägg en 10metersvolt


2. Fortsätt i höger galopp och vänd sen snett igenom, fast inte riktigt ända ut till hörnbokstaven på nästa sida utan nästan lite mer mot mitten.

3. Förvänd galopp bara några meter på långsidan för att sen göra en övergång till trav

4. Sen gör man likadant fast i andra varvet och så kan man fortsättta i evigheter tills det funkar.




Marino genom åren

Det började egentligen  med att jag hade en annan sköthäst, Aboo hette han. Sara, som ägde Aboo, ville att jag skullle ha honom på foder men det ville inte mamma. Och eftersom vi inte skulle ha honom på foder så var Sara tvungen att låna ut honom till ngn annan och då fick hon jättedåligt samvete och skrev en dag ett sms till mig. Jag kommer ihåg exakt vad det stod "Hej Julia, jag vet en D-ponny som behöver ridas. Jätteduktig i både dressyr hoppning och körning. mvh Sara" Det var Marino och det visade sig under slutmätningen att han var C-ponny (med väldigt snälla mätmän). Hon ringde mig senare och frågade om jag var intresserad, självklart var jag det, frågan var bara om mamma var intresserad.

Kommer inte riktigt ihåg men det blev iallafall så att jag och Nikki åkte dit med Sara efter en lektion på ridskolan. Han stod i ett ganska fult litet stall med en ardenner och en nordsvensk och blev riden i stort sett aldrig, när vi kom till gården möttes vi av hans ägare Knut. En gubbe med massor av små hundar som snackade en massa om hur snäll Marino var och sånt skit som inte alls stämde. Men hur som helst så red vi i alla fall, lite skritt och trav och vi trodde att han gick i form. Det gjorde han inte. Men vi tyckte att han var så duktig och snäll så det fanns inte ord för det.

                            Den första bilden jag ngnsin tog på Marino. Första gången vi var där.


Fanny(ardenner), Balder(nordsvensk) & Marino



Jag var där och red en gång själv också, då var inte Knut heller med, Bara jag, Sara och hennes ettåriga dotter Nelly. När jag skulle ta in honom från hagen så stack han rakt in i stalllet med mig hängande efter och attackerade en höbal. Jättekul. Efter ridpasset gjorde han exakt likadant fast då stack han iväg på grusvägen med mig bokstavligen hängande efter, jag gled med honom på vägen ett tag och sen när jag väl släppte var jag ett par söndriga ridbyxor och sönderskrapade knän rikare. Då sprang Marino ute på åkrarna runt huset och jag skulle börja min ridlektion på ridskolan om 20 minuter. Det var ingen lätt lek att få fatt på den jäkeln när Nelly var med, för en av oss var ju tvugna att passa henne. Jag kommer inte ihåg hur lång tid det tog men jag kom iallafall helt sönderskrapad och för sent till min lektion.

Detta var i kanske mars/april 2006 och jag och Nikki var i full gång med att leta sommarhäst, och tjäna pengar så att vi skulle ha råd med det. Vi sålde kakor, hade loppis och allt möjligt förr att kunna göra en dröm möjlig. Jag tror vi tjänade typ 700 kronor eller ngt sånt, det räckte inte särskillt långt.

Det hela slutatde med att vi lånade en ridskolehäst, Roxette. Och en häst till som stod på bete brrevid ridskolan, Marino. Hela sommaren varje dag red vi på de två, varje dag. Vilken dröm!


 Roxette & Marino



Mamma blev helt förälskad i Marino och tyckte att jag skulle fortsätta rida honom även när sommarren var slut och jag höll såklart med. Vi visste inte hur det skulle bli men jag hade iallafall honom på terminens första ridskolelektion, vi hade Marita (min nuvarande tränare) den lektionen för attt vår riktiga ridlärare var och vandrarde i fjällen. Tur var väl det för den lektionen sa Marita "Om inte ni köper honom så gör jag det" och det var väl då Mamma började fundera på köp. Dagen efter ringde mamma till Knut och skulle fråga om jag fick börja hoppträna, men när hon la på hade hon bestämt med honom att vi skulle köpa honom. Jag har aldrig varit lyckligare i hela mitt liv!

Marino stod i Gröstorp första åren vi ägde honom och jag började tävla början av 2007. Bara hoppning då. Sen på min första dressyrtävling (klubbtävling) var mitt mål att få över 150 p. (HAHA) Det lyckades jag inte med i LCn, jag fick 143 p. men till LBn gav jag mig tusan på att jag skulle klara det och fick 169 p. Det räckte till en andraplacering, gissa om jag var lycklig? Det var dessutom klubbmästerskap. Min första klubbhoppning var vallebergaskuttet som Gitte Lindskog anordade varje år på sin gård i klubbens regi. Då blev jag trea i en klass och fyra i en, lycka där med. Sen kom klubbmästerskapet i hoppning med stilhoppning, andraplacering även där. Så under våra första tävlingsmånader rullade det in massa placeringar.

16 september 2007 var vår sista lokala hopptävling. Ponnyallsvenskan div.II. Felfria och superfina rundor, det kunde inte ha fått ett bätttre slut. Nu hoppas vi bara på att dressyravslutningen ska sluta lika bra.


2006:
Sommarhäst
Första egna hästen
Nytt stall, Gröstorp
Började träna för Ulrika Trädgårdh

2007:
Tävlingsdebut
Klubbmäterskapstvåa- hoppning och dressyr
Började träna för Marita Körvall
Debutera LB hoppnig
Sista lokala hopptävlingen
Hoppallsvenskan div.II
Dressyrallsvenskan div. II
Knock out omg I, II och final (4eplacering)

2008:
Dressyrsatsning startade
Lokala placeringar i dressyr
Dressyrallsvenskan div.II
Knock out omg I och II
Debut LA
Lina tar över hoppningen
Nytt stall, Sandvången

2009:
Väldigt få dressyrstarter
Rids nästan bara av Lina hemma
Framgång även på hoppbanan
New forestSM i örebro
Sista starten mid Julia



 


Min ponnytid är officiellt slut på torsdag

usch, jag har inte sett på saker så innan. Men på torsdag gör jag och Marino vår sista start tillsammans, och det skulle inte kunna vara på ngt bättre ställe än i Örebro på New forest SM.

Om jag tänker tillbaka på den dagen vi hämtade honom, eller ännu värre, den dagen jag red honom första gången. Jag kunde inget, han kunde inget. Vi kunde inget. Vet ni vad jag gjorde den gången? Travade lite försiktigt och massa helt fel skänkelviknigar i skritt, det var vår maxgräns. Nu ganska exakt 3 år senare ska vi tillsammans till Örebro för att göra vår sista start, en LA:4.

Ett program jag då inte ens kunde drömma om att få rida, än mindre på Marino. Marino, min första sommarhäst som jag fick lära vad skänkel betydde, att man skulle stanna när ryttaren rörde i munnen på en och att den optimala possitionen  var med krökt nacke och höjd rygg. Han ansåg själv att han redan var jäkligt snygg där han gick och spännde sig med näsan i vädret.

Jag kan fortfarande känna känslan av hur hela kroppen vändes och vred på alla håll som det bara gick när mamma berättade att vi skulle köpa honom, det var tre år sedan. 3 år har gått, jag ljuder inte en sekund om jag säger att det har varit de bästa 3 åren i hela mitt liv. Innan dess var jag bara en helt vanlig ridskoletjej som hade en dröm, samma dröm som alla andra hästtjejer. Men jag var en av de få som fick min dröm uppfylld, efter sammanlagt fyra år på ridskola.

Då kan man med lite mattehjärna räkna ut att jag har ridit i sju år av mitt femtonåriga liv. Lite mindre än hälften, och jag kan lova att de åren innan jag fick Marino fanns det inte ngt alls i hela världen som jag drömde mer om, än en egen häst.




inte för att man ser så mkt av honom på denna bilden men det framgår tydligt att det var för länge sen.
Kolla mina ben. Detta var vår första lokala dressyrtävling, kommer ihåg att jag red till Bryan Adams.
Everything I do.



Nu måste jag sussa, ska upp tidigt imorgon och pallra mig till stallet. Men när jag kommer hem från falsterbo på lördag ska jag nog ta och berätta historien om hur jag fick upp ögonen för Marino för allra förtsa början, vad sägs om det?

Falsterbo horse show -torsdagen

Idag har jag varit med mamma, Lina och Hanna i falsterbo. Vi hade inga läktarbiljetter för vi var så sena på att bestämma vilken dag vi skulle dit men det var faktiskt en mkt rolig utflyk ändå. Det är underligt hur många folk man känner under en sån tillställning, asså jag menar typ hela sveriges ridbefolkning är ju där men hur lyckas så många som man känner pricka in samma dag, samma plats och samma tid på exakt samma ställe som en själv av alla dessa valmöjligheter. Det är nog en fråga jag aldrig kommer få svar på. Idag har jag snackat med Mimmi, Patic, Jesper bla. på bara typ några timmar, och jag kan lova att det inte bara var de orkar bara inte skriva alla. Jag såg Birgitta tillochmed, men det var för långt ifrån för att hennes ögon skulle nå mig.

iallafall så, eftersom vi inte hade några läktarbiljetter så var det mest shopping för vår del. Vi fick iofs gå in på pressläktaren till hoppbanan för det var vår THULEleverntör som bjöd in folk där, så vi var lite VIP coola som vi är. Men jag är faktiskt stolt över mina inköp, bara saker som jag skulle ha. Duktig Julia.

Sveland tävlingsshabrak   - 250 kr    (svelands monter)

Sprenger sprorrar
  -130 kr  (kullagulla?)

Sprenger stigbygelplattor
-20 kr (-- "  --)

Tylgar
-100 kr  (charlies)

Jag fick faktiskt tag på ett tvådelat sprengerbett, precis ett sånt som jag behöver. Rätt storlek och allt, självklart köpte jag det med när jag kollade på det sen så såg det för det första använt (!) ut. Dessutom var det sprucket så det lämnade jag tiillbaka direkt.

det kommer bilder när jag har kommit hem från falsterbo på lördagkväll, åker imorgon igen tillsammans med en kompis (Jonna) och hennes familj, vi ska campa så önska oss lycka till!

Ridpass 1

Marinos första förberedande ridpass gick mest ut på att kolla igenom de svåraste som han ska genomlida i LA:4programmet.  Samlad galopp, samlad förvänd galopp, halt från galopp. Det är nog de grejor han har mest problem med men det gick faktiskt ganska bra, samlad glopp var värst för honom men han gav allt och samlade sig lite iallafall. Jag startade hela ridpasset med lösgörande arbete, förvånadsvärt snabbt gick det denna gången. Jag brukar behöva lösgöra honom hela passet annars, men jag tror det gick på 10 minuter sen var han varm och följsam.

Eftersom han var så sammarbetsvillig redan från början så började jag att försöka med det omöjliga, att få han att länga traven. Det är ngt som han bara har lyckats med kanske 1-2 gånger i sitt liv och jag har absolut inga förväntningar på honom när det gäller längningar. För att träna längningar brukar jag lägga ut travbommar  med lite för långt avstånd och ha honom samlad och med bakbenen kraftigt inpetade för att sen släppa honom framåt så att han kan sträcka över bommarna. Ibland når han över men då är bakbenen allt annat än intrampade och huvudet så högt det bara går. Jag nöjer mig med hans gamla meslängningar på tävling, men hemma tränar jag på detta viset för att han ska lära sig vad det faktiskt är jag vill att han ska göra och han är en bit på vägen så vi får väl se hur lång den där vägen kan bli.

Detta ridpasset var mest för att se hur mkt och vad som är viktigast att träna inför SM, så jag övade lite linjer som finns med i programmet och han klarar en LA:4 som det ser ut nu, med godkända procent kan jag tillochmed tänka mig. Det jag behöver träna är precis det jag trodde, jag har ju faktiskt ridit ponnyn i 2 år och lärt honom i stort sett allt han kan så helt vilse är jag inte, och det är den samlade galoppen som är absolut värst. Det betyder med största säkerhet att han behöver stärka sin bakdel och det är sånt jag kommer hålla på med mest. Men även helt basic lögörande arbete. 



gapis.


Förberadande ridpass New forest SM

Egentligen är ju Marino Min systers ponny, men eftersom jag ska avsluta min ponnykarriär på New forest SM måste jag ju rida lite nu innan. Så jag tänker skriva varje ridpass fram till SM och varför jag gör olika saker och ting för att få bästa möjliga förutsättningar under SM. Allt jag gör med honom kommer det finnas en mening med och det är därför jag tror att det kan bli instressant att skriva om.

Dessutom finns det kanske något tips från er till mig om hur jag ska ge Marino exakt vad han behöver i ridväg fram till Örebrofärden? Tveka inte, alla tips kan vara användbara.





Longering

Ligamo: Han är så himla enkel att longera så det är bara att ställa sig i mitten och stå där tills man är färdig. Till skillnad från Marino som man måste tvinga ut. Ligamos vanligaste problem i longeringen är övergångar från trav-skritt och skritt-halt. Det brukar ta upp till några varv att få honom att fatta för jag vill ju inte hålla på och dra, jag tror faktiskt att man tjänar i längden på att låta det gå några varv innan han stannar, istället för att dra, och sen ösa beröm när han väl gör det. För denna gången tog det under ett varv varje gång, allltså framgång. Ligamo har lättade för att jobba i hög tävlingsform så han hade jag inte lika inspänd för att han skulle få gå lite lång och låg, så istället för att sätta tillbaka nylonbanden i gjorden spännde jag fast karbinhakarna i varandra ovanför nackstycket.




lite charmig bild?



lång och låg.


Longering

Jag fick, under ridlägret, en inflamation på min hand vilket ledde till att min hand svullnade upp och ömmade ngn sjukt. Det i sin tur ledde till att jag inte kunde rida och eftersom tävlingshästar behöver motion så fick jag ta fram longeringslinan istället. Jag hade min kusin Felicia med mig som fotograf, alla bilder är alltså tagna av Felicia Viberg.



Marino: Han har inte varit med om longering så himla många gånger i sitt liv, jag tror detta var tredje gången och han vänder sig gärna in mot mig och ser ut lite som ett frågetecken och underar nog vad det finns för mening med att springa runt mig sådär. Men vissa gånger i kanske 1-2 minutersperioder så sköter han sig riktigt fint och slappnar av så att han blir  låg. När jag longerar använder jag chambon som inspännig, man sätter fast den i gjorden som en martingal sen ser den ut som en vanlig inspänningstygel med läder och en gummiring som gör den mer följsam ooch avslutas med nylonband med karbinhakar som man fäster olika beroende på hur man vill ha hästten i formen. På Marino sätter jag nylonbanden genom bettringarna och sen tillbaka till gjorden (täckesgjord efetrsom jag inte skaffat ngn longeringsgjord än). Då går han nästan i tävlingsform.






Vilodagar på läger och uppnådda mål

Öhh, jag är helt slut efter fyra dagar i Borrby på ridläger. Två pass om dagen, iofs inga ansträngande sånna men det tar på krafterna att gå upp klockan 8 på morgonen och lägga sig en bit förbi midnatt och dessutom rida två pass därmellan. Jag kan inte direkt påstå att detta lägret har varit särskilt givande för min ridning och för Ligamo men det har varit mkt trevligt. Även hästmänniskor behöver umgås med tvåbenta ibland för att inte tappa fattningen totalt. Hoppningen gick förvånandsvärt bra, jag vet lite gran hur jag ska tas med hans attackerande av hinderna och jag vågar släppa efter lite. Dessa dagarna kan jag nog kalla för mina och Ligamos vilodagar, men sånna är faktiskt också viktiga för att de dagarna som inte är vila ska funka. Jag tänker inte gå in på ngra djupare förklaringar på vad vi gjorde eftersom det enda intressanta inte involverar hästar ett dugg, men jag och Ligamo har nått vårt 70%mål. Under "tävlingen" på lägret fick vi 70 blankt i LB:1 och det räckte till en 2:aplacering. Trots att jag tyckte det kändes fruktansvärt så var protokollet bombat med 7:or och 8:or, jag är mkt nöjd fast det bara var LB:1. 

Jag lyckades bra med alla "tävlingar" på lägret, vi hade talangjakt, tipsrunda till häst och tävlingen. Talangjakten vann vi (film kommer när jag har fått den), tipsrundan vann vi på 19/20 rätt och på tävlingen blv det en andraplacering och en tredjeplacering. Det fram går ganska tydligt här att lägret var så mkt mer än bara ridning, eller hur?

ridläger

Imorgon åker jag på ridläger till hemmaklubben i Borrby, det är Ligamo och jag som ska dit och vi ska vara där i 4 dagar. Det blir väl lite blandat  hoppning, dressyr, uteritter skulle jag tro. Ligamo har iallafall fått en vilodag idag för att han ska orka med de dagarna, han har nämligen gått regelbundet sen jag kom hem från Birgitta. Hans vilodagar har bestått av longering och jag tror faktikt att han har mått jättebra av det så jag  tänker fortsätta med samma koncept tills det inte fungerar längre. Fast idag fick han ren vila, jag och pappa åkte bara och tog in dem ifrån ösregnet, tog av Marino eksemtäcket och la på båda vars ett svettäcke. De fick lite kornkross och hö också och sen var de ganska nöjda faktiskt. Det var ganska välbehövt med det regnet som kom idag så torrt om allt har varit nu, bara det inte regnar sen i veckan när jag är på läger.

mina dagar hos Birgitta Kjellin

Ni som läste min förra blogg vet att jag spenderade en vecka av mitt sommarlov hemma hos Birgitta Kjellin, och jag blev precis påmind om att jag faktiskt inte hade berättat om hur det var där. Och eftersom regnet pissar ner här så har jag endå inget bättre för mig. Jag tänker skriva allt dag för dag (det jag kommer ihåg) och sen skriva lite vad jag tyckte.

Dag 1 (måndag)
Kom dit vid 17-tiden ungefär, då var all  mockning och annat slavjobb redan färdigt förståss men Ligamo fick en box och jag mitt rum lite allmän instalering. Det enda som fanns kvar denna dagen var att ta ut de hästar som skulle gå ute under natten (en 4-åring och en 5-åring, Manne & Dolce Dior) och ge de andra hästarna kvällsfoder, ca. 2-3 l betfor vars och ca. 3 kg hö. Resten av den kvällen låg jag, Ebba & Patric och kollade på dansk tv3. Ebba hade varit hos Birgitta en vecka när jag kom och Patric var permanent anställd som beridare, mockare och alllmän medhjälpare.  Jag måste faktiskt erkänna att jag led genom denna dagen, det var riktigt hemskt. Jag sa inte ett ord till ngn och allt var dötrist. Jag var helt säker på att jag inte skulle klara en hel vecka där.

Dag 2 (tisdag)
Jag visste inte hur dags vi skulle gå upp på morgonen för jag hade glömt att fråga  så jag sov jättedåligt denna natten och dessutom kom jag ut i stallet när all mockning var färdig. Ganska pinsam start på första dagen, men Ebba och Patric verkade inte särskilt bekymrade över det för det fanns endå bara två fungerande rullebörar (ja, jag kommer från skåne). Eftersom alla boxar var mockade så hade de ju tagit ut allla hästarna i skrittmaskinen så nu var det dags att ta in dem igen och här kommer mitt andra misstag: jag tog ut en häst från skrittmaskinen utan att stänga grinden och startade maskinen igen. Men som tur var så fanns det bara en häst kvar och Ebba hann stoppa maskinen innan den kom så pass långt att hästen kunde smita ut. När alla hästar stog säkra i sina boxar red vi, jag red Ligamo och det gick ganska mkt åt helvete. Riktigt dåligt gick det faktiskt. Sen när det var färdigt så hade både Ebba och Patric vars en häst till att rida och jag hade inget allls att göra så jag satte mig och tittade i typ 2 sek. sen kom Johan Ifverssen och sa att jag skulle kratta kanterna i ridhuset. Det var enormt höga vallar där och efter 20 min hade jag bara gjort en halv långsida, det var typ då jag bestämde mig för att inte bli hästskötare.

Mitt i den tanken kom Birgitta springande och sa att jag skulle ta på mig hjälm ooch stövlar för jag skulle rida på Manne. Jaha, tänkte jag. Jag visste inte vem manne var så jag skutta iväg och tog på mig stövlarna och min dyngsura hjälm. det visade sig att Manne var en 4-årig vallack som blivit riden på gramaner hela sitt korta liv som ridhäst och var därför minst sagt ganska hopplös i munnen. Huvudet på honom gick upp och ner rätt ofta, men jag är ganska nöjd att ha klarat rida en helt okänd 4-åring i stekande sol utan några större skador, bara blåsor på fingrarna.  Direkt när jag hade suttit av och var svettig som att jag hade duschat satte vi oss i bilden för att åka och äta luch på en resturang. Fräscht! Tur att vi satt på uteserveringen. Klockan var nog 12.30 när vi kom hem och då la vi oss vid den 27gradiga poolen och solade. Det var nog ungefär där mina tankar om hästskötare ändrades. Resten av dagen bestod av att sola och titta på TV. Och för att inte glömma kvällsfodringen. Hästarna blev även fodrade vid lunch- och frukosttid, fast det gjorde Patric. Det var ju första dagen jag var där och jobbade, eller jag vet inte om jag vill kalla det för jobb. Semester är ordet, tankarna jag hade i ridhuset berodde nog främst på att jag hade inte lärt känna de andra och hade verkligen ingen att prata med men även att jag inte hade ätit eller druckit ettt skvatt sen 15tiden dagen innan. Då åt jag en banan och en bulle. Så ett tips från mig: ÄT! det är så himla viktigt att man får i sig mat och vatten när man ska motionera så som man faktiskt gör när man rider och dessutom när det är över 30 grader varmt ute. Man är så himla noga med att hästarna ska hha det bra och att de ska ha tillgång till vattet, vilket förståss är viktigt, men ddet fins ingen mening med att ha en fungerande häst om inte ryttare fungerar som den ska. (missförstå mig inte)

Dag 3 (onsdag)
Denna dagen kom jag faktiskt upp i tid, gick ut samtidigt som de andra minsann. Sen bestod dagen av samma saker som tisadgen. Mocka, ta in och ut från skritten, rida Ligamo sen Manne . Fast när jag red Ligamo denna dagen fick jag hjälp av Patric, det gick jättebra. Alla tips var verkligen behövliga, jag hade inte den blekaste aning om att jag satt och lutade mig frammåt men när han sa det blev jag ganska förvånad över hur jag har kunnat missa det för det kändes så tydligt när jag väl kände efter men ni kan tro att det är allt annat än lätt att göra sig av med sånna ovanor. Denna eftermiddagen låg vi faktiskt inte vid poolen fören vid 17. För först så åkte vi till Väla, ett köpcentrum i Helsingborg där vi åt lunch och kollade rundor lite. Det var jag, Ebba, Patric och Jennifer. Jennifer jobbade också hos Birgitta men inte varje dag. Efter det gick vi och la oss vid poolen. Hela onsdagen var perfekt, riktigt bra var det. Inte en enda tanke på att åka hem, jag ville flytta dit för alltid! Dessutom skaffade jag mig lite bränna. Jag började lära känna människorna, känna mig lite hemma i huset och andra saker som är viktiga för att man ska må bar och kunna trivas börhade faalla på plats.

Dag 4 (torsdag)
Kom ut lite senare än de andra idag men bara några minuter så det gjorde inget, det var Jennifer och Ebba som var ute denna morgonen. Samma sak som de andra dagarna, mocka, ta in och ut från skritten, Rida Ligamo. Men idag red jag inte Manne utan jag red på Mimer, en häst som skule säljas. Jag fick dessutom rida i en av Birgittas Luc Childericsadlar, oh gud så skön den var. Både Mimer och Ligamo gick jättebra. Mimer var superrolig för han kunde jättemkt, seriebyten och sånt roligt fast han var tröghetens uppfinnare, jag har nog aldrig suttit på en segare storhäst faktiskt. sen var torsdagen lika dan som de andra dagarna lunch sen poolen och Tvn. Nu hade jag kommit in i alla rutiner, jag slapp hänga efter Ebba hela tiden, den stackaren fick stå ut med väldigt många dumma frågor från min sida. Skönt för både henne och mig att jaag visste vad jag skulle göra och kunder vara lite självständig

Dag 5 (fredag)
Detta blev tyvärr min sista dag, vi skulle på voltigetävling sen på lördagen. Jag vet inte om jag tänker skriva vad vi gjorde för jag tror att alla kan lista ut det. Det som var extra var att vi städade sadelkammaren och jag smorde ett träns, haha lite färre än vad jag hade tänkt mig. Men det var faktiskt väldigt sorgligt att åka därifrån, jag saknade alla de rutiner jag hade programerat in under bara de få dagarna och saknade människorna som var där. Eftersom alla bodde tillsammans i samma hus och levde tillsammans 24/7 så blev det nästan som en liten familj. Med hundarna, hästarna och människorna. En minnesvärd vecka av min sommar, som jag absolut ska göra om nästa sommar. Jag måste dessutom åka dit snart igen för jag glömde både mina skor och min husnycklar. (fråga mig inte varför jag hade dem med mig)


Marino

New forest *1999

e: Lobsang RNF 41                             u: Dimmans Mimosa RNF 216-S
                                        ue: Dennie RNF 37-S




OM: Marino är en maxad C-ponny som jag rider LA dressyr på, det är så högt jag kommer komma i klasserna på ponny då jag egentligen är för lång. Men Marino har kapacitet att komma mkt högre än så han behöver bara en liten ryttare som kan hjälpa honom på vägen så jag hoppas faktiskt att han ska hamna hos ngn annan snart som kan hjälpa honom dit där han hör hemma. Lillasyster Lina tar över honom helt nu efter SM men hon vill mest hoppa och visst kan han komma upp i LB i hoppning men inte högre så jag får väl se till att hon tränar upp honom i dressyr och kan starta SM nästa år och sen får vi se. Förmodligen blir det så att han säljs då eftersom han blir för gammal för att säljas och utvecklas till det han kan bli sen. Men han kommer inte bli en enkel häst att sälja för han kräver så himla mkt av en från marken eftersom han behöver mkt tilllit och ngn att lita på. Vi köpte Marino hösten 2006 och nu, vår/sommar 2009 litar han på mig. Det har med andra ord  tagit  oss 2,5 år att bygga upp ddet förtroendet för varandra som vi har nu. Man mäker att han verkligen behöver att man litar på honom för tex. mamma gör inte det ooch då får hon ingen tillit tillbaka. Marino är en häst som man antingen älskar eller är livrädd för helt enkelt för hans hobby är att försöka skrämma folk. Därför blir det ingen lätt uppgift att sälja min guldklimp.

MÅL: Eftersom jag och Marino i stort sett bara har SM kvar så är det enda jag har mål att allt ska gå bra där, att resan dit ska gå fint och att Marino inte ska äta upp ngn söt liten new forest ponny där. Sen hoppas jag att Marino ngn gång ska bli så bra som jag vet att han kan bli.




Marino i paddocken i Sandvången.



Lina och Marino på träning i Gröstorp

Ligamo

Fullblod/Trackehner   *1997  

e: Gamblers cup xx               u: Linthia
        ue: Antares



OM: Ligamo har jag ägt i lite mer än ett år, vi var och provred honom i Danmark tillsammans med Marita Körvall (tränare) i ett försäljniongsstall. Han kom till oss 7:e april 2008 sedan dess har jag tränat och tävlat i stort sett bara dressyr. Hans stora problem är att han inte vill ta bettet, han bara hackar i det och vägrar ta stöd men det går åt rätt håll med vår träning och det funkar mktmkt bättre nu. Eftersom han är fullblod så har han fruktansvärt dålig kvalitet på galoppen så det jobbar vi också på men både jag och han har utvecklats väldigt mkt under vårt år tillsammans. Jag är glad att det blev den hästen som blev min,  för trots att jag inte kommer få ngt stort genombrott med honom så är det trorts allt den hästen jag har lärt mig rida på riktigt på. Ligamo är dessutom kolugn i alla situationer nästan ( han är ju fktiskt fullblod ) och den snällaste hästen jag nånsin träffat. Jag kan göra precis vad jag vill med honom och han skulle inte protestera en sekund, det enda är att han är en liten mes som blir rädd för det mesta som rör sig hastigt eller ser allmänt skrämmande ut men han är ju inte precis svårövertalad så rädslorna kan jag stå ut med. Han är en jätterolig häst att rida på eftersom han kan endel, tex. byten, grovt samlad trav och andra roliga "tricks" som ger vardagsridningen en liten guldstjärna i kanten. Han är faktiskt duktig på att hoppa också men ibland blir han aldeles för exalterad ch springer som en stucken gris mot hinderna och jag har verkligen ingenting att säga till om men när han får komma på det viset har han en fantasisk hoppteknik så han kan säkert blir duktig, om ryttarren vill. Och det vill inte jag så jag hopptränar då och då för hans skull men dessa är bra för dressyren med så jag är jättenöjd med de träningarna sen är vi på lite klubb- och lokala tävlingar och hoppar 90 - 100, och det räcker mer än väl.

MÅL: Starta Msv inom en inte allt för snart framtid. Han kan alla samlingar och rörelser i Msv så det är bara den stadiga formen kvar.





såhär glad blir han varje gång han får komma ut i hagen.


ganska suddig bild från paddocken i sanddvången där vi har hästarna inhyda.


Ny blogg, nytt namn, nytt försök

Det är säkert ngn om vet att jag gjorde ett försök med lifeofpersson.blogg.se, det blev inget med det. Men nu provar jag igen, och denna gången från början en välsorterad hästblogg. Vi får väl se vart det leder och hoppas på det bästa.

Denna gången tänkte jag försöka att involvera läsarna lite mer för att åtmidstone få dem att stanna kvar genom att tex. skriva tips och andra saker som gör att man vill forsätta läsa och känner att det ger ngt för ens egen utbildning av både häst och ryttare. Jag vill med andra ord inte bara visa mina framsteg med mina hästar och mig själv utan hjälpa andra att uppnå de mål man sätter upp.  Så nu hoppas jag på att det ska gå bättre denna gången och önsar alla en bra sommardag sålänge.




RSS 2.0