veckans tips; torrschampo




Det är kanske inte många som är i vår situation och inte har tillgång till varmvatten i stallet, men det förekommer ju. Jag själv är ju ett livs levande exempel och jag har inte dött inu. Dock kan det bli problem när man ska tvätta sin ögonsten innan en tävling, jag kan medge att det är väldigt sällan jag tvättar mina hästar. Gjorde det näst intill aldrig även när vi hade tillgång till varmvatten. Ryktar man ordentligt varje dag så behövs det egentligen inte. Men om man nu verkligen vill tvätta sin häst och inte har varmvatten så fungerar torrschampo superbt. Det jag har kommer från Miracle coat, tror att jag har köpt det på Ullared någon gång? Men jag kan tänka mig att det finns i de flesta ridsportsbutiker.

Nu när snön (äntligen) börjar töa upp är det perfekt att ta på hästarnas strumpor osv. som inte är längre är vita bara av att de har gått ute i hagen. Det är bara att spraya på, löddra upp och borsta av. Easypeasy och hur effektfullt som helst. Man kan även ha med det på tävling fall det plötsligt skulle uppstå en fläck ur tomma intet, man vet aldrig. Och sist men inte minst är det perfekt om man har en nytvättad häst som är expert på kissfläckar och som ska stå inne en hel natt. När man kommer på morgonen och vill slita sitt hår över att alla de timmar man stod och kämpa med att få hästen ren var bortkastade så är det bara att ta fram sitt kära torrschampo och helt plötsligt är hela dagen räddad!


Världscupsdressyr

Det tar på krafterna att ha lov ska ni veta, jag är helt slut ;) Skulle ha bloggat igår men jag orkade helt enkelt inte och det gör jag inte nu heller så jag tänkte bara påminna alla om att hålla koll på SVT2 klockan 10.40 idag. Under sändningarna från Göteborg igår sa de att det skulle visas världscupsdressyr då men i Kvällsposten står det att det är OS. Jag tänker iaf hålla koll och hoppas på det förstnämnda. Sen ikv kommer förmodligen ett inlägg om min preliminära tävlingssäsong.


säga vad man vill men ibland är det bra att ha småsyskon

Nu är jag 100% förberedd på en lång och snöfylld resa upp mot Göteborg. I morse kom min syster in med en liten, ehh, en liten ngt. Typ present kan man väl kalla det? Hon har varit hos vår kusin i Lund och hade köpt med sig hem massa godis och stoppat i en fin burk & åtta banana skids och stoppat i en flaska tillsammans med ett brev. Detta gjorde hon bara så för att hon ville, jag har varken fördelsedag, namnsdag eller något annat alls. (läs: chockad!) Jag kan väl inte säga annat än att jag tycker om henna väldigt mkt? Är nog förbannat dålig på att visa det men det är faktiskt sant, Lina!

Har ni föresten ett att jag lyckades mobilblogga? Jag själv var så nyfiken på om det skulle lyckas att jag var tvungen att be Kajsa gå in och kolla för jag satt själv på tåget mot en kompis i Ystad när jag skickade inlägget. Haha, tack för det! Kanske kommer det fler mobilinlägg från Göteborg, annars får ni vänta tills fredagkväll/lördagmorgon.

 





1241193 denna...

3ce8dc45e63db1e5c65ca11acd88c8f6.png

Kolla varifrån!

denna skylten hade de satt upp idag när vi kom till stallet pga all snö som ligger på taket. De är rädda att det ska rasa in. Tur vi ska åka iväg imorgon iaf så det blir ingen oplanerad vila men idag fick Ligamo stå för han är rädd för snö, Marino red jag ut barbacka på och det var helt fantastiskt, fler dagar med detta fina vädret hade inte skadat!


veckans tips; skrittpauser





Att lägga in skrittpauser i alla riddpass kan betyda väldigt mkt, både för dig som ryttare & för din häst. Under ridpass där du lär din häst något nytt kan de fungera som en stund för hästen att tänka och suga in allt det nya den håller på att lära sig. Det är mentalt väldigt jobbigt för din häst att lära sig nya rörelser och moment och tillslut blir det "kortslutning" och man får börja om från början nästa gång. Eller, i värsta fall, så förknippar din häst denna rörelse med obehag framöver och det kan till och med bli svårare än vad det var från början. 

Ridpass som är mer fysiskt ansträngande för din häst behöver också innehålla skrittpauser av den logiska anledningen att både häst och ryttare blir trötta. Självklart ska man kunna pressa lite då och då och kanske fortsätta några sekunder trots att både häst och ryttare egentligen inte orkar för att t.ex. stärka konditionen. Men i de flesta fall är det mycket bättre att sluta när man känner att det börjar ta emot lite, att man känner när hästen börjar bli trött och ser till att få igenom det man vill eller att det blir så bra som möjligt iaf och saktar av till en välförtjänt skrittpaus.

Det viktigaste med skittpauserna är att det verkligen är paus. Alltså 100% vila, bara sitt med helt långa tyglar och låt din häst skritta på i vilken tempo den vill med utsträckt hals. Det förekommer ofta att man kanske "råkar" hålla ihopa och börja pilla ner hästen på tygeln, eller att man flyttar den för skänkeln osv. Detta är strängt förbjudet under en skrittpaus, hästen ska inte behöva tänka på något alls under tiden. Det kan även vara bra för dig som yttare att kanske skaka loss armarna lite, rullar axlarna lite fram och tillbaka för att slappna av. Ett bra tips är att släppa stigbyglarna och släpppa benen rakt ner och att försöka vara helt avslappnad i bäckenet och förlja med i hästens rörelser fullt ut. Man får faktiskt fler onödiga spänningar än vad man tror under ett helt vanligt ridpass hemma i ridhuset/ridbanan.

veckans tips?

Jag har funderat lite på att köra igång ngt som jag tänkte kalla veckans tips, det skulle isåfall gå ut på att jag skriver ett tips om vad som helst. Vad som helst som gör hästlivet, ridningen, eller vad man nu kan tänka sig, lite lättare. Har redan lite trevliga idéer. Veckans tips kommer förmdligen komma varje söndag, vad säger ni? låter det intressant?





SVTplay

Ingen har väl missat SVTs hästprogram Ponnyakuten? Tror att de flesta av vår sort (hästmänniskor) har längtat efter denna sortens program ända sedan de slutade sända Hippo, har jag fel? Iallafall så har ponnyakuten en ganska dum sändningstid, nämligen tidig söndagkväll. 19.00 om jag inte minns fel? För mig är det nästan helt omöjligt att hinna hem till det, vi är alltid på villovägar hela söndagen och fixar ditten och datten. Hämta hö eller havre, annat trevligt som inte kommer hinnas med under jobbveckan mm. mm. Då vill jag bara tacka gudarna och tipsa alla som inte redan är medvetna om detta otroligt användbara fenomen om SVTplay. Det är bara att klicka fram till det program man vill se, trycka upp helskärm, trycka på play sen titta & njuta. SIMPELT VA? Själv ska jag bara avsluta min labrapport & lite annat mysigt NOarbete sen ska jag sätta igång ponnyakuten med en kopp te stadigt brevid ♥




tävlingar hit&dit











BILDERNA ÄR LÄNKAR

Alla♥dag


Ligamo & Linas kompis Alexandra

Min allahjärtanspresent till Marino & Ligamo blir nog att de får slippa mig. Jag red Ligamo nästan en timme igår och han gick så himlahimla bra i slutet, det blev några steg som var i närheten av mellantrav nedsittande i vänster varv. Det är helt klart värt en vilodag, helt fantastikt! Marino gick med Lina, vilket är mer och mer vanligt numera, hon håller bara på att lära känna honom i rätt ridning nu så det blev inget ansträngande pass för Marino. Men jag tror att det var ganska mentalt ansträngande för lillasystern min, fast duktigt var hon. Jag blir så himla glad när jag ser vilken talang hon har, det är ju trots allt jag som har lärt henne det mesta. Hennes enda problem är egentligen att hon blir arg så himla lätt och det har varit mitt största problem alltid också fram tills bara för ett tag sen. Därför ser jag inte det som ett problem, för jag vet exakt hur jag ska hjälpa henne ur det.


Tillbaka till ämnet så ska jag till Ystad idag med mina kära vänner och kolla på valentines day som har premiär idag (fyndigt nog), är det ngn mer där ute som har planer på det?

 


nytt tidrekord

 

Idag slog vi nytt rekord i stallgöra. Två hästar ridna, två boxar mockade och mat gjort till två hästar på ca 1 h. Vi brukar köra det på ungefär 2, så jag tycker faktiskt att det är ganska bra!



Hur lång tid brukar era vardagssysslor i stallet ta?

 


ridsport på TV

Just nu visas FEI WORL CUP på SVT1 och klockan 19.00 är det ponnyakuten på samma kanal, missar man det som jag kommer göra finns det alltid SVTplay.


hoppningen

Han behöver bli himla mkt lydigare & känsligare i munnen, efter hindret håller jag bara i honom och han blir så himla frustrerad över att inte kunna dra iväg och springa som han vill att han skakar och hackar med hela huvudet. Detta måste verkligen ändras på för att vi ens ska kunna tänka på att ställa upp i ngn tävling.




utvärdering - Equi Theme vinterridkängor



Nu tycker jag att det gått tillräckligt med tid sen jag fick mina nya skor så det är dags för en utvärdering. Jag kan inte säga att jag är något annat än nöjd, de är verkligen fantastiska på alla sätt och vis. Måste man komma på något så får det väl bli att estetiken inte är den bästa!

♥UTSÉENDE: jag gillar inte helhetsintrycket men jag tror det är karbordbanden som gör det, för varken färgen eller själva modellen på skon är ngt att klaga på. Så det hade kanske varit snyggare med snörning men hur skönt är det inte att bara kunna knäppa över två kardbordband på två sekunder? Riktigt praktiskt dessutom!

KOMFORT: det är de första vinterkänogrna jag hittta som inte känns som skid-pjäxor, och det är possitivt om ni inte förstod det. Jag tror att det är någon sorts gelsula vilket såklart är himla skönt och det jag gillar mest är att de är smala i foten. Det gör att man kan vara smidig i stigbygeln nästan som med en vanlig stövel.

♥VÄRME: detta måste vara det jag är mest nöjd med, EN gång har jag frusit och det var första gången jag hade dem. Då hade jag för tjocka strumpor och skorna hade dessutom inte töjt sig alls, mina tår blev alltså fullkomligt okapabla att röra sig vilket ledde till galet frusna fötter. Men sedan dess jag inte frusit en enda gång. Numera har jag ett par x-tra tjocka ridstrumpor från Jacson i och de är superba!

REKOMEDERAS?: KÖP DEM! det är allt jag har att säga, äger du inga vinterridkängor och ogillar att frysa rekomenderas de verkligen. Jag köpte, som sagt, mina på Rytteriet.



RSS 2.0