hemkunskap

Med tanke på föregående inlägg kanske jag inte behöver förklara den dåliga uppdateringen? Nu är det så att jag har lovat mig själv att skriva färdigt mitt väldigt försenade hemkunskapsarbete innan jag gör ngt annat så innan det blir någon ordentlig uppdatering lär det dröja ett par dagar till, hoppas ni förlåter mig :)


helger är inte min starka sida

nu blir denna helgen ganska hästslapp med, jag suger verkligen på att organisera upp mina helger så jag får in allt jag måste. Igår var jag och spelade fotbollsmatch hela kvällen, idag har vi konsert med skolan och ikväll ska jag hinna med att rida Ligamo innan jag ger mig ut på roligheter med vännerna mina. Morgondagen kommer jag spendera på ännu en fotbollsmatch och sen hoppas jag på att Ligamo ska hinnas med då också. Mellan detta ska jag hinna med att skriva ett hemkunskapsarbete som skulle varit inne igår, blogga, städa mitt rum, sova mm. mm. Snart sliter jag mitt hår mitt i alla misslyckade försök att styra upp mina helger.

Ingen som har ett tips på hur man förlänger sitt dyng?

glamourama

Jag har gått och kärat ner mig lite i tv3plays program Glamourama, och igår när jag satt och kollade på det så tyckte jag bara så himla synd om alla som missat det. Haha, vad mobbad jag är. Iallafall så kom jag på sen att jag ska hålla mig blogg hästig därför kunde jag inte tipsa om det här. Men helt plötsligt får Anna Hibbs för sig att ta med sig sin kompis till Djurgården ridskola (tror jag?). Därför ser jag min chans nu att inviga er i mitt nya beroende. Titta & njut!



HÄR ÄR EN FET LÄNK TILL PROGRAMMET SOM INNEHÅLLER ETT PAR KORTA MINUTER HÄST 


vårens mest ansträngande uppgift, check!

Håller inte alla med om att klippningen är bland det jobbigaste man har att göra under våren? Jag vågar nästan säga att jag hatar att klippa hästar, korta hårda hårstrån som gör riktigt ont eller långa som fastnar och killas överallt. I måndags när vi var lediga var jag i stallet i 8 och en halv timme (!) för att få både hästarna klippta, det var massa andra saker jag skulle göra också men det hann jag inte. Haha, vad hade jag förväntat mig egentligen? Tidsoptimist. Men, det är som sagt väldigt väldigt skönt att ha båda klippta och de är dessutom fina. Jag är riktigt stolt över mitt verk ;)

Ligamo är helt rensad på päls, från kronrand till öronsnibb. Jag tycker att om man har en tävlingshäst så ska de klippas helt, det fulaste som finns är när man ska ut och tävla och kommer med en halvklippt häst. Antingen så klipper man helt eller så klipper man inte alls. Ska man dock bara klippa för att hästen ska slippa svettas massor under ridning så kan det ju finnas en vits med att spara på baken/ryggen för det behöver ju inte vara speciellt estetiskt. Ligamo är iallafall jättetjusig nu förutom att han ligger inne med en sjukligt tjock ponnyman som jag har lovat mig själv att ta hand om, sen.

Marino ger vi lugnande för att han ska klara av klippningen och han var så himla söt i måndags. Vi har aldrig kunnat klippa mer än ganaschen och halva benen och har bara fått göra det bästa av situationen, men denna gången är han helt klippt i huvudet och hela frambenen. Bakbenen rår inte ens hans droger på så de skiter jag i. När vi skulle klippa huvudet på honom somnade han i min famn så jag fick hålla upp huvudet, så fruktansvärt gulligt att jag nästan blev lite känslosam. Haha.

Det absolut bästa med nyklippta hästar måste väl ändå vara hur glansiga de blir? Det fullkomligen lyser om dem och man vill bara fortsätta klappa och klappa eller bara kolla på den funkar också. Sen är det samma visa varje år, "denna gången ska jag hålla dem glansiga i pälsen längre än förra året". Det är så skrattretande egentligen att jag faktiskt tänker klara det nu, mina hästar ska skina hela året!

.
Hur man än vänder & vrider på det så är det onekligen sommarpäls som
tar priset med hästlängder. Haha förlåt, men det är något med denna bilden
som gör den hundraprocentigt oemotstådig. (kolla svansen *snyft*)

Hur gör ni med klippningen? när? hur? osv


det luktar vår

Idag har jag, som sagt, studiedag och har alla skolarbeten inskickade och klara så det betyder att jag kan ägna hela denna dag åt mina djur. Farfar kommer och hämtar mig vid 12 och kör mig till stallet, sen är jag där till mamma kommer efter hon har slutat, vilket innebär typ halv 6. Snacka om heldag. Men det behövs verkligen, nu när våren börjar köra igång på riktigt här nere i Skåne så är det massa saker som måste fixas i stallväg. Idag ska jag;

~ klippa Ligamo, det kan jag göra själv för han är som ett lamm även i klippmaskinens närhet
~klippa Marino, måste vänta tills mamma kommer med lugnande. Behöver jag säga mer?
~rida båda hästarna, kanske ute i skogen nu när det är så fint väder?
~finputsa båda hästarna- hovskägg, manar osv ska klippas
~smörja allt läder, det är inget jag har prioriterat när vi varit i stallet sen tom kvällarna och händerna redan varit blåa och stelfrusna så jag kan tänka mig att det behövs

sen måste jag såklart mocka och sånt trevligt med, men jag antar att ni förstod det? Förmodligen kommer jag börja rensa och städa i våra skåp med, tillochmed där måste jag ha struktur ;)


lillasyster Lina & hennes kompis Hilda i vintras. Nog för att vintern är härlig,
men nu tycker jag faktiskt att det är dags att lämna lite plats för våren.


falskt alarm, så härligt



bilden är ju lite lätt otydlig pga photoshops ickebefintlighet på min dator,
men ringormen fanns aldrig. Riktigt befriande men nu återstår bara en liten fråga;
vad är det
då?


Helgens planer


min söndag?


Har precis kommit hem från en uberhärlig promenad i vårvädret, hoppade av bussen från Löderup en hållplats tidigare bara för att få gå. Är lite chockad själv faktiskt ;) Igår var jag hos en kompis jag inte träffat på år och dar och det blev alltså ingen ridning, men det dör han inte av. Han kommer få vila hela denna helgen för jag ska ha kompistid för hela slanten.

LÖRDAG: In till Brösarp och fira en av mina bästa kompisar som fyller 16, förmodligen vidare till en anna fest också. Ska bli riktigt kul!

SÖNDAG: Lugn ta-igen-all-sömn-dag, få några skolarbeten färdiga osv. Stannar förmodligen i Brösarp hela dagen

MÅNDAG (studiedag): Köpa lugnande till ponnyskrället mitt, hyra klippmaskinen och klippa iaf Marino. Ligamo vet jag inte än, med tanke på ringormen. Båda är verkligen i stort behov av en klippning och finputsning överhuvudtaget, men mest Marino. Han ser ut som en vanvårdad ridskoleponny.


100% sinnesförvirrad 100% Julia

Okej, jag vet att jag är förvirrad & kanske lite halvt tankspridd men det är bara mänskligt. Haha, iaf så ska alla undrande få svar och såklart är svaret; NEJ, JAG SKA INTE VARA MED PÅ PROGRAMRIDNINGEN. Jag råkade bara glömma att min häst har ringorm


programridning

Nu på lördag, 13e mars, har vi programridning på klubben. Det är verkligen vad jag och Ligamo behöver, vi behöver programvana och tävlings- /staketerfarenheter. Nu när vi ska satsa uppåt så är det även väldigt bra att kolla av de svårare programmen hemma på klubben någon gång innan även om det "bara" är LA vi ska starta med. Dock har jag två små problem som ställer till det lite.

För det första så kommer de bara ha 20x40bana uppe, men det har jag tänkt prata med dem om och se ifall de kunde kanske öppna upp eller något liknande till en 20x60. Men även om det går att fixa så kommer banan bli lite provisorisk och förmodligen något svårare att rida på, menmen.

Nästa problem är sen att jag inte vet vilket program jag ska rida. Jag funderar på Msv C:2 (fd. LA:5) eller LA:6, de är ganska lika och det lutar mest åt LAprogrammet pga av ett litet moment som jag är grymt osäker på om jag klarar som ingår i Msv. Det är mellantrav på medellinjen mot domaren. Magmuskler sökes! Alternativet till dessa två är att välja kanske LA:4 eller LA:3 som är typ samma fast det är skänkelvikning isället för skolorna, det är kanske bättre att starta med det?



övercharmig bild från den urusla tävlingen i Bollerup i höstas,
låt oss tro & hoppas att programridningen går bättre


1241193 ringorm,...

0-5fe2d0ae017264f73cef89562d1c5d5c.png

Kolla varifrån!

ringorm, jag tjuter av lycka verkligen. Mamma har fixat ngn bra salva så vi får väl hoppas att det är väck snart men det blir högsta noggranhet nu ett tag framöver. Vi vill ju inte ha smittade varken människor eller hästar. Kan ju säga att jag inte blev glatt överraskad när jag kom till stallet idag & såg möget.


häng med i svängnarna

~ Div 1 är helt bort ur planeringen, dock är jag väldigt osäker på orsaken. Från ett håll fick jag höra att anmälningen inte hade kommit in, dvs att vi hade behövt efteranmäla. Men det verkade aldrig vara ett alternativ? Iaf så fick jag sen höra att det var pga. av att laget inte var redo av olika anledningar. Vissa var väl helt enkelt inte redo för LA medans vår härliga vinter, som jag förövrigt är lite trött på, satt stopp för all träning. Jag är faktiskt väldigt besviken, det var ju min allra sista chans att starta div 1 på ponny men jag deppar inte ihop för det.

~ Ligamo, Ligamo. Jag säger då det, denna hästen har utvecklats något så enormt att jag knappt trodde att det var möjligt. Haha, nejmen oj vad jag tog i nu. Iaf så har vi blivit av med ostadigheten, nästan till 100%. Om man jämför med honom är den borta till 698% men i jämförelse mot hur det ska vara så fattas där fortfarande lite stöd på ytter, främst i vänster varv. Men vi jobbar på det och det formar sig åt rätt håll, bara det är en vinst för sig. Tävlingsmässigt så är Ligamos tävlingssäsong tänkt att starta i april någon gång, i Ystad. Propen har inte kommit ut än men jag ska iaf rida LA där. Sen följer ett par tävlingar till och om formen och resultaten tillåter så börjar vi kika in på Msv efter det. Jag vet att ni säkert bara tycker att jag snackar mycket och gör lite med tanke på hur länge jag tjabbat om att debutera men nu är det mer realistiskt än någonsin och jag tror verkligen på denna planeringen så nu är det bara GO NUTS!
 

~ Datumen för årets NF SM är ute, jag vill inte säga mer än så. Jag är ett stort jäkla frågetecken i denna frågan

~ Ryggmuskler på ingång, provade min beloved Passier utan pad på Ligamo igår efter ridpasset. Ännu kan han inte ha den helt utan pad, men jag tänkte faktiskt prova att byta till en tunnare imorgon och se hur det ligger. Just nu rider jag med en helt vanlig fårskinnspad och ska prova med en cutback-pad som jag för tillfället har på hoppsadeln vilket betyder att den används ytterst sällan.

~ Jag fick klubbens förtjänstmedalj för 2009 under kategorin ponnydressyr. Jag tror att folk från klubben nominerar sen väljer styrelsen ut vem som ska få priset, inte för det spelar någon roll alls för jag blev helt överlycklig. Att få den för storhästdressyr hade inte gjort mig hälften så glad ens, allt som har med mig och Marino att göra gör mig typ helt rörd ;) Motiveringen var något med "... de har tillsammans under året tävlat framgångsrikt upp till LA i dressyr och startade även New Forest SM" Framgångsrikt? njaa. Jag vet inte riktigt om jag vill kalla det för framgångsrikt men jag är så himla glad för denna bemärkelsen, verkligen!


Det känns kanske som att ni är lite mer
 invigda i den närmsta framtiden nu iaf, eller?


back on track

Hejohhå, datorn är på G igen och nu ska jag försöka uppdatera varje dag. Låt mig observera ordet f-ö-r-s-ö-k-a. Ni får hemskt gärna börja kommentera igen, jag slår er inte kan jag lova.

lotterihästen

Satt mitt i inlägget om tävlingssäsongen när jag kom på att jag hade en roligare nyhet att berätta. Ni vet hästen man vinner i Göteborg? Den som i år hette Estelle. Den hamnade hos min fd tränare/ kompis mammas kusin och ska stå brevid Marino i Sandvången. Måste bara tillägga att Lisa om någon är värd att vinna en häst, hon har kämpat på med sin Celicia ett bra tag och hoppat upp till 130 tror jag? Sen tog hon föl på henne och fick Celton som nu är 5-6 år. Tror hon har ridit in båda dessa helt själv och har verkligen lyckats, jag har själv ridit på Celicia och hon är väldigt lyhörd och trevlig. Det var Lisa som fick in mig i tävlings- & hästvärlden och jag måste bara få säga GRATTIS & LYCKA TILL! Jag hoppas och tror verkligen det kommer gå bra, Lisa är grym!

När Jonna, Lisas kusindotter, ringde mig hade jag redan gått och lagt mig sen kunde jag inte somna på ett bra tag efter det så Tack Jonna för att hela min skoldag dagen efter förstördes, haha ;)



bild lånad från Ystan


arrrhhgg internet %&!@

Min dator är helt nere, eller iallafall internet. Så nu har jag efter massa tjat fått låna min systers dator (den av dem som inte är snäll) men det lär inte hända särskillt många gånger till så förmodligen kommer uppdateringen vara lika kass ett tag framöver som den har varit nu i det senaste. Men ni behöver inte låta bli att kika in, helt plötsligt kanske det finns ett inlägg att läsa ;)

Men nu ska jag börja pussla på ett inlägg om Ligamos tävlingsplanering som jag förmodligen publicerar snart eftersom min syster snart kommer hoppa på mig och säga att jag inte får ha datorn mer.


RSS 2.0