Lista

Ryttaren:  Julia Persson

Hur gammal är du?  Brukar säga 15, det är ju bara  21 dagar kvar


Hur länge har du ridit?  Började när jag var 6, red ett år då. Sen började jag igen när jag var 9 and here we are!


"Är" du hoppryttare, dressyrryttare eller annat? Dressyr
 

Tre bra egenskaper hos dig inom ridning?
Sånt här gillar inte jag, hatar att verka skrytig men det är bra för ens mentala styrka så jag sa försöka.

 Jag är själv ganska bekväm med hur jag sitter
  När jag bestämmer mig för att göra ngt så gör jag det, oavsett hur rädd jag är (pratar mest om hoppnigen då)
 Har hela tiden mål med min ridning, jag vet absolut vad och var jag vill med min ridning


Tre mindre bra egenskaper hos dig inom ridning?
 Jag kan ha väldigt dåligt tålamod, spec. när Mamma anser att hon har ngt att tillföra min ridning
 Blir ganska lätt rädd när det gäller hoppning
 Blir osäker såfort ngn tittar på mig när jag rider Marino då jag är helt säker på att de kollar för att jag är för stor


Hästen:

Ligamo

Hur gammal är den? 12, född 1997


Höjd? 166, men man sitter ganska mkt längre ner då han har en förskräcklig manke

Är den hopphäst, dressyrhäst eller annat i grunden?  Tjejen som red in honom började utbilda honom till dressyrhäst eftersom han har bra steg, hon började också lära honom trampa upp i passage men jag tror att hans brister vägde över så han fick bli en "dressyrhäst för lägre klasser som gillar att hoppa". Perfekt första storhäst för mig iallafall.

Tävlar du med den?  Ja

I vad isåfall?  Dressyr, men jag har faktiskt tävlat klubbtävling 90-100 och ska kanske våga mig ut på hoppallsvenskan div. II bara för skojs skull.

Tre bra egenskaper hos din häst?

 Han har en väldigt bra trav med tanke på hans förutsättningar som fullblod.
Kan det mesta, utom grundformen vilket kan vara lite irriterande men nu när den är på väg så är jag väldigt glad över att han kan allt det där med samling, byten, skolor och sånt kul.
 Gör jag rätt gör han rätt

Tre mindre bra egenskaper hos din häst?
Hans bakända är hög vilket gör det svårt för honom att trampa under sig.
Han har fått galoppen från sin pappa som är fullblod, vilket innebär att han springer ifrån arbete eller stoppar in huvudet med bakbenen väldigt långt bakom
Blir ngt för het mot hinder och det är inte bra för en fegis som mig


Allmänna frågor:


Vad rider du oftast med för utrustning på din häst?
Passier optimum, globus achenträns, benlindor

Anser du att din häst är:
Fet [ ]
Smal [ ]
Lagom [x]
Välmusklad [x]
   Jag vet inte om jag vill kalla honom välmusklad, men han är absolut inte omusklad.
Omusklad [ ] 

Hur är din hästs gångarter:
Skritt:
  Ganska bra
Trav:  Det är absolut en av han styrkor, men den är ju ingen GPtrav precis
Galopp: Den sämsta av hans tre gångarter, men har blivit bättre.

när har du täcke på din häst?
Vintern, men framöver ska han vara klippt året runt för han får inten riktig sommarpäls och då får han ha täcke i stort sett hela tiden.

Står din häst på lösdrift, inackorderingsstall eller eget stall? inackorderingsstall

Hur länge går din häst ute? Hur ser hagen ut? Går den ensam eller med hästkompisar?
På sommaren går han och Marino i en stor gräshage, men annars går han ensam i en liten hage fast med kompisar runt om mellan 07.00 och 16.00

Har du en bra kommunikation med din häst? Inte perfekt, men den är absolut bättre

Gör ni något annat, förutom ridningen och sånt? Vad? Jag longerar en del.

Varför köpte du just din häst? Om jag ska vara ärlig så var det för att jag var så in i helvetes trött på att leta häst, och han kändes så fruktansvärt mkt bättre än de andra jag hade provat! nu skulle jag nog inte köpt honom, men jag är endå glad att jag gjorde det för utan honom hade jag aldrig ens börjat fundera på LA ännu. Tror jag. Jag är iallafall nöjd med "impulsköpet" vi gjorde.

Vad är ditt mål tillsammans med den? Msv, Mimmi som jag tränar för tror att det kommer vara aktuellt redan i höst men just nu så är det träningen hemma som är viktig för mig.



Hästen: Marino

Hur gammal är den? 10, född 1999


Höjd? 140

Är den hopphäst, dressyrhäst eller annat i grunden?  Han kunde i stort sett iget alls när vi köpte honom och jag har ju tränat hopning friskt förut, men jag vill nog ändå påstå att han är en dressyrhäst

Tävlar du med den?  Ja

I vad isåfall?  Dressyr, men hoppning upp till LB förut

Tre bra egenskaper hos din häst?


 Superbra galopp, båd länge och samlar väldigt lätt
Lurar domaren lite, ser stabil ut även om han inte är det
 
Lättlärd, han lärde sig bakdelsvändnigar tisdgen innan SM sen fick vi en 6:a och en 5:a

Tre mindre bra egenskaper hos din häst?
Vill inte Marino, så gör inte Marino. Jag tror de är hans motto
Har förmodligen inte haft det så bra hela tiden innan han kom till oss och det märks i hans hantering
 
Traven!      jag säger inte mer


Allmänna frågor:


Vad rider du oftast med för utrustning på din häst?
Passier optimum, Totti achenträns, benlindor ibland.

Anser du att din häst är:
Fet [ ]
Smal [ ]
Lagom [x]
Välmusklad [x]  
Omusklad [ ] 

Hur är din hästs gångarter:
Skritt:
  Den kan vara bra, när han har den sidan till
Trav:  Värdelös oftast!
Galopp: Jättebra, iaf i jämförelse med de anda.

när har du täcke på din häst?
Alltid, eftersom han måste ha eksemtäcke på sommaren

Står din häst på lösdrift, inackorderingsstall eller eget stall? inackorderingsstall

Hur länge går din häst ute? Hur ser hagen ut? Går den ensam eller med hästkompisar?
På sommaren går han och Ligamo i en stor gräshage, men annars går han ensam i en liten hage fast med kompisar runt om.

Har du en bra kommunikation med din häst? Oftast är den bra!

Gör ni något annat, förutom ridningen och sånt? Vad? Jag longerar lite, men Marino är iget fan av det precis

Varför köpte du just din häst? För att jag hade honom som sommarhäst och mamma blev kär, kort sagt.

Vad är ditt mål tillsammans med den? Hinna starta en FEI innan han säljs.

Kommentarer
Postat av: Warnmark -bloggen för dig & din häst

Fin blogg :)

2009-08-17 @ 14:48:29
URL: http://warnmark.blogg.se/
Postat av: Sabina

Snygga hästar ;)

2009-08-19 @ 00:45:28
URL: http://ronda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0