målet är äckligt nära nu...

Förra sommaren bestämde jag mig för att debutera Msv innan jag fyllde 16, det var inget mål utan det var så det skulle vara. Jag fyller 16 i september och eftersom jag redan är anmäld till min första Msv är det ju chillidill.

JAAA, ni läste faktiskt rätt. Den 20e Juni ska jag & Ligamo starta MsvC:2 i Trolleholm. Jag har inte hunnit bli nervös ännu, men jag tror att det beror lite på att det är så mycket med avslutningar osv nu innan att jag inte hinner tänka så långt frammåt. Träningen hemma har gått bra, inte dåligt men inte heller kanon. Bara bra. Men jag tycker faktiskt att bra räcker, han gör skolorna bra, de enkla bytena sitter och övergångarna till de samlade gångarterna är förvånandsvärt snabba. Det vi har haft mest problem med är den ökade traven, i de tidigare programen har det bara ingått mellantrav, mellantraven är inte alls lika klurig att sitta i som den ökade är. Och det är mest där problemet ligger, annars tror jag nog att Ligamo har lättare för den ökade än mellantaven.

Citerat ur TR:
"Trav ska vara tvåtaktig, ren, regelbunden och elastisk.


ARBETSTRAV ska kännetecknas av att hästen rör sig lösgjord och i jämvikt på tygeln med lika steglängd i ett väl avvägt och ganska friskt tempo. Hästens form anpassas efter dess utbildningsståndpunkt. Denna form av trav ligger mellan samlad och mellantrav i vilken en häst som ännu ej utbildats i samling, ska visa en väl balanserad och aktiv trav med framåtbjudning och engagerat bakbensarbete.


MELLANTRAV ligger mellan arbets- och ökad trav men är till sin karaktär "rundare" än den ökade traven. Hästen ska röra sig med ökat påskjut från bakbenen och i något livligare tempo än i arbetstrav samt med en moderat ökning av steglängden. Ryttaren ska tillåta hästen att föra nosen något längre framför lodplanet än i arbets- och samlad trav.


ÖKAD TRAV ska kännetecknas av att hästen med liksidig steglängd, där de diagonala benparens skenor är parallella, ökar sin steglängd så mycket som möjligt så att den med ett tydligt övertramp vinner mer mark. Detta åstadkoms genom kraftigare påskjut från bakbenen. Hästen ska förbli på tygeln men ska, utan att "luta sig" mot bettet visa en något längre och friare form. Genom god bogfrihet ska framhoven sättas i marken på den punkt, mot vilken den är på väg i stegets längsta moment. Ökad trav ska vara balanserad, rytmisk och fri från spänning."

Som ni kanske kan förstå, och kanske tillochmed vet av egna erfarenheter, är den ökade traven betydligt kämpigare för ryttaren att sitta ner i. Hästens rygg- & bakbensaktivitet bör vara så otroligt hög och om man inte lyckas åstadkomma detta till yttersta grad, alltså att hästen enbart länger på stegen utan att ha det rätta trycket från bakbenen och i ryggen, försvåras det hela ytterligare. En häst som inte jobbar upp med ryggen är näst intill omöjlig att sitta på även för den mest erfarna ryttaren med magrutor som ett mosaikgolv. Detta är problemet för oss och det grundar sig i att jag inte vågar trycka på och bra med bakbenen tillräckligt. Då får han inte med sig bakbenen alls och ryggen är inte i den position den borde, detta gör det otroligt svårt för mig att sitta prydligt eller huvudtaget. Sen träder fegheten fram och när man inte sitter helt hundra trycker man inte på mer, av logiska själ. Logik suger! Det enklaste hade varit att våga samla in bakbenen mer och få upp ryggen på honom och det hade gjort det lättare för mig att sitta, men det är enklare sagt än gjort kan jag lova. Åt detta tänker jag inte göra allt för mycket eller lägga ner allt för mycket energi inför tävlingen, det är en sån sak som helt plötsligt bara finns där. Men det tar sin lilla tid och jag tror verkligen inte att det går att tvinga fram. Det är bara träna, träna, träna som gäller.


ökad trav


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0