hårda händer

Ett problem som är nästan genomgående hos oss yngre ryttare är att vi rider alldeles för mycket med händerna, rattar och rycker så hästarna inte har något annat att tänka på. Man ser också väldigt ofta att allt för många rider på innertygeln, överböjda hästar och ingen kontakt med ytter bakben överhuvudtaget. Under clinicen med Daniel Zetterman igår nämnde han att han tyckte att man fick lära sig det där med balans på yttertygeln för sent, att han inte direkt fick lära sig att i halvhalter, övergångar osv är det yttertygeln som ska samla och få kontakt med hästen. En sak som slog mig då var att det är väldigt dumt att säga till en ryttare att ha mer kontakt i ytter utan man borde säga att de ska hänga mindre i innertygeln. Om en ryttare redan rider med hårda händer och blir tillsagd att ha mer kontakt på yttertygeln, vad tror ni händer då? Jag skille tippa på att man håller mer i ytter och är lika hård i innehanden. Då blir effekten precis tvärtom mot vad man vill, ryttaren rider nästan enbart med sina hårda händer.


Kommentarer
Postat av: Ina

Håller med!:)

2010-01-24 @ 16:30:23
URL: http://iinah.blogg.se/
Postat av: KJELLSON KAJSA- Min ponny & Jag

usch , precis det jag måste jobba med. Hur var den andra clinicen ? ((:

2010-01-24 @ 21:33:06
URL: http://kjellsonkajsa.blogg.se/
Postat av: Linda

Låter som en jätte bra clinic. Min tränare är en riktig nazi på att röra på fingrarna så där har man ingen chans att bli hård :) (fast det har jag aldrig vart enligt mina tränare). Men en sak som jag brukar tänka på ang innertygeln är att jag klappar med den istället för ytter. så det "släpps" när hästen gör rätt. Det funkar bra för mig iaf! testa gärna o berätta vad du tycker :)

2010-01-28 @ 22:23:28
URL: http://mervelliux.blogg.se/
Postat av: Linda

Ja precis! Men man ser väldigt ofta folk som klappa med ytter, eller de som inte klappar alls, även om det är eftergiften som är den faktiska "berömen" så märker jag otrolg skillnad på min häst när jag ger en liten klapp :)

2010-01-29 @ 08:19:37
URL: http://mervelliux.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0