Fysisk träning och psykisk hälsa

Det är många hästbloggar som skriver om hur viktigt det är för oss idrottare (för det är ju precis vad vi är) att äta rätt och att ha god fysik. Jag tror att det är det jag är absolut slarvigast med vad gäller saker runt hästarna, förövrigt är jag egentligen väldigt amitiös och målmedveten.

Jag har egentligen hela mitt liv, eller iallafall senare delen av det, försökt äta mindre och nyttigare. Men inte pga. att jag vill vara mer vältränad eller klara mig bättre fysiskt utan för att jag kroniskt genom hela mitt liv hatat min kropp. Jag har tillochmed i omgångar blivit "mobbad" för det i skolan, fast det är det ingen som vet om. Självklart är det inget som går över sådär och jag har fortfarande ganska svåra komplex över det mesta med mig själv. Jag är lärt mig tycka om min personilghet och trivas med vem jag är och hur jag beter mig men jag tror aldrig jag kommer kunna säga att jag är nöjd med hur jag ser ut just pga att jag har fått bekräftat för mig rätt många gånger tidigare att jag faktiskt är tjock. Det är ngt man inte bara kan tänka bort eller tro att man inte bryr sig om det för att man vet att det inte stämmer. Det finns ju alltid där när man ska klä sig till skolan eller till fest eller för att inte tala om när man ska ladda upp bilder och filmer på bloggen eller internet överhuvudtaget.


smakprov på mitt "vanliga" liv

Massa sånnahär onödiga spänningar/osäkerheter gör att jag kan koncentrera mig ännu mindre när jag blir stressad och nervös, som t.ex. vid tävling. Då försöker jag allltid ta till de saker jag vet att jag är bra och säker på. T.ex. så är det jätteviktigt för mig att le och se glad ut inför dommaren för att visa lite av min peronligehet eller att jag alltid sitter och sjunger eller nynnar med i musiken för att bli lugn. Sånna knep tar min till sig när man har lite erfarenhet av tävlingsbanorna och med tanke på hur lite erfarenhet jag egentligen har så tror jag man kan bli riktigt säker en dag. Detta är en typiskt exempel på hur viktigt det är att vara någorlunda vältränad för den menatala hälsans skull. För alla förstår väl att det är viktigt för att orka fysiskt?, det är inte lika ofta man tänker på hur mkt det kan göra för ens psykiska välmående.




varför träning?



  Huvudsakligen för att fysiskt orka med att bli så bra man vill inom sin sport

 För att klara av mha godare självförtroende att presera utan mentala hinder

  Förmodligen så har man ett liv utanför ridningen och vem vill inte ha en snygg och vältränad kropp?

 När man tränar frigör kroppen endorfiner som gör en bla glad ochdet är en viktig egenskap för att göra ett första intryck


'

vad för träning?

 Om kroppens form och utseende inte är ngt problem så räcker det att träna det man gör på hästryggen eftersom det är det man ska vara kapabel att klara av.

 Ut och jogga är ett jättebra och effektivt träningsalternativ, då får man både muskler och kondition. Glöm inte musiken i öronen bara!

 Situps! magrutor är inte sällsynt bland dressyrryttarna och de är heliga för att komma steget närmre en optimal sits.

  Ha kul! sålänge träningen är rolig så klarar man det mesta



vilken mat?

  Ät lagom, varken för lite eller för mkt är bra för kroppen

 Eftersom meningen inte är att man ska "hårdbanta" och bli trådsmal så är det viktiga inte att man räknar kalorier och sånt utan bara att man tänker efter en extra gång innan man stoppar i sig allt man är sugen på

 Ät inte den nyttiga maten bara för att det ska vara så, då är det bättre att äta den maten man gillar fast mindre.

 Ät tre ordentliga mål om dagen och sen on man blir "sugen" är det frukt eller mindre mellanmål som gäller.


Kommentarer
Postat av: KJELLSON KAJSA- Min ponny & Jag

du är ju inte tjock julia !

2009-11-30 @ 20:11:00
URL: http://kjellsonkajsa.blogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Julia, du är inte tjock! Sålänge man har ett sött ansikte och bryr sig om sitt yttre så fungerar alla kroppsformer, och du är ju verkligen skitsöt! :)

2009-11-30 @ 20:43:35
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Sånna folk ska man inte bry sig om, det finns ju alltid någon som ogillar något som man gör/har på sig/ser ut, man kan ju inte bli gillad av alla! :P DU ÄR SVINSÖT OCH INTE TJOCK, ÄVEN OM DU SKULLE VARA SÅ SKULLE DU ÄNDÅ VARA SVINSÖT, kom ihåg det bullen! :D<3

2009-11-30 @ 22:06:06
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0