Ridpass 1

Marinos första förberedande ridpass gick mest ut på att kolla igenom de svåraste som han ska genomlida i LA:4programmet.  Samlad galopp, samlad förvänd galopp, halt från galopp. Det är nog de grejor han har mest problem med men det gick faktiskt ganska bra, samlad glopp var värst för honom men han gav allt och samlade sig lite iallafall. Jag startade hela ridpasset med lösgörande arbete, förvånadsvärt snabbt gick det denna gången. Jag brukar behöva lösgöra honom hela passet annars, men jag tror det gick på 10 minuter sen var han varm och följsam.

Eftersom han var så sammarbetsvillig redan från början så började jag att försöka med det omöjliga, att få han att länga traven. Det är ngt som han bara har lyckats med kanske 1-2 gånger i sitt liv och jag har absolut inga förväntningar på honom när det gäller längningar. För att träna längningar brukar jag lägga ut travbommar  med lite för långt avstånd och ha honom samlad och med bakbenen kraftigt inpetade för att sen släppa honom framåt så att han kan sträcka över bommarna. Ibland når han över men då är bakbenen allt annat än intrampade och huvudet så högt det bara går. Jag nöjer mig med hans gamla meslängningar på tävling, men hemma tränar jag på detta viset för att han ska lära sig vad det faktiskt är jag vill att han ska göra och han är en bit på vägen så vi får väl se hur lång den där vägen kan bli.

Detta ridpasset var mest för att se hur mkt och vad som är viktigast att träna inför SM, så jag övade lite linjer som finns med i programmet och han klarar en LA:4 som det ser ut nu, med godkända procent kan jag tillochmed tänka mig. Det jag behöver träna är precis det jag trodde, jag har ju faktiskt ridit ponnyn i 2 år och lärt honom i stort sett allt han kan så helt vilse är jag inte, och det är den samlade galoppen som är absolut värst. Det betyder med största säkerhet att han behöver stärka sin bakdel och det är sånt jag kommer hålla på med mest. Men även helt basic lögörande arbete. 



gapis.


Kommentarer
Postat av: Carro

Sv: Är inte medlem där än. =P

Men tack! =)

Är du med i den klubben då?

2009-07-15 @ 07:49:51
URL: http://iamcarro.blogg.se/
Postat av: Anna

Är New forresthästen en c eller d-ponny? Jag förstår att det blir ditt sista år med ponny eftersom du är väldigt lång :) Men det har varit likadant för alla oss tre systrar i min familj, vi har också ridit våra ponnys så länge vi kan för man älskar ju dem så mycket :)



Svar: Okej, det låter bra, envis ska man vara :)

Jo min syster är väldigt duktig och tävlar medelsvår och har en väldigt duktig häst (som jag ska få tävla i lätt c och lätt b till hösten eftersom jag aldrig har varit med på en lokal dressyrtävling i hela mitt liv. hihi).

2009-07-15 @ 10:40:43
URL: http://soockertoopp.blogg.se/
Postat av: Carro

Sv: Okej. Va bra att höra, sammanhållningen på ystad ridklubb var inte toppen.

2009-07-17 @ 00:37:29
URL: http://iamcarro.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0