Förberedande ridpass 2

Okej, min plan sprack men det får man väl räkna med att ngn gör då och då. Men jag kan ju ta två pass såhär direkt efter varandra så är jag inte så himla efter trots att det var en vecka sen typ. Som förberande ridpass räknar jag de dressyrpassen jag rider på banan, så det är dem jag kommer skriva om.

Jag var väldigt stressad när jag red det andra passet, red morgonen innan jag skulle till Falsterbo och jag skulle vara hos Jonna kl. 11.00. Ooops, dåligt planerat av mig som gick upp 08.30 och blev som vanligt stressad.

Men innan jag började rida bestämde jag med mig själv att jag inte skulle ta ngra onödiga kamper, alltså bara trimma igenom smågrejor som han bara är lite osäker på. Det gick verkligen jättebra, jag red mkt lösgörande som t.ex öppna, volter och serpentiner. Väldigt följsamt och mjukt kändes det, och han trampade på bra med bakbenen under sig. Sen tränade jag även övergångar, det är perfekt attt göra det när man inte ska bråka för det är bara finslip som behövs för att de ska sitta.

Jag började att göra övergångarna på böjt spår för att han ska vara mer rund och böjd i kroppen så att han inte spänner upp och blir stel i övergången för det är det som är hans problem. Han kändes faktiskt liksidig detta passet, lika mjuk i både höger och vänster. När han gjorde mjuka övergångar på böjt spår utan att spänna till så gick jag ut och gjorde dem på rakt spår och det gick över alla förväntningar.




Jag ska se om jag kan få denna underbart fina paintbild att bli förståelig,

1, Trava i höger varv och fatta galopp lite innan mitten av långsidan. Galoppera ner till hörnan och lägg en 10metersvolt


2. Fortsätt i höger galopp och vänd sen snett igenom, fast inte riktigt ända ut till hörnbokstaven på nästa sida utan nästan lite mer mot mitten.

3. Förvänd galopp bara några meter på långsidan för att sen göra en övergång till trav

4. Sen gör man likadant fast i andra varvet och så kan man fortsättta i evigheter tills det funkar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0