kolväte, huh?

Jag skulle verkligen behöva plugga NO, och eftersom jag sitter hemma och är sjuk så har jag egentligen världens chans. Men, det blir liksom aldrig av jag bara sitter här och funderar på vad jag ska skriva. Matten är ju såklart färdig för precis som det alltid blir så gör man det roligaste först (ja, jag gillar matte och jag vet att jag är ganska ensam om det) och nu sitter jag här med 10 instuderingsfrågor som hatar mig. Vem vill egentligen veta vad det finns för atomer i kolväten? inte jag iaf. Inte nog med att man ska ta reda på det så stämmer inte det enda logiska; att det är kol och väte. Nejnej, det är massa andra obegripliga atomer. blää säger jag bara. Jag borde inte hata NO eftersom min högsta önskan är att gå på flyinge och det är en naturvetenskaplig linje, men det ska nog gå bra ändå!
 





Nu när vi endå är inne på skolan, mitt mål är ju som ni redan vet att gå gymnasiet på Flyinge. Men jag är tveksam på om mina betyg räcker så långt, jag har gråtit floder över mina betyg och skrikit hur mycket som helst över att jag inte vet vad jag ska göra om jag inte kommer in på Flyinge. Ikväll ska jag på möte med min Ma- och NOlärare för att lägga upp en plan över hur jag ska höja mina betyg. Just nu ligger mina poäng på (15x15för man räknar väl 15 ämnen) 225. Och det räcker ganska säkert inte ens för att dom ska få ögonen på mig. Därför har jag smått betygsångest och det har jag haft sen mitt första betyg sattes, snacka om hård självkritik. Det tar faktiskt emot ganska mkt att skriva detta för mina betyg är bland de saker som jag gjort någon gång som jag är mest missnöjd med eftersom jag gick in i 8:an med sjukt höga förväntningar. Nu är det tiden som ger mig ångest, jag har bara ett halvår kvar till de preliminära ansökningarna och jag vet inte om jag komm hinna höja mig i tillräckligt många ämnen. Och tänk om jag sänker mig? Min värld skulle gå under.



Varför valde du som du gjorde?
finns det ngt nu efterhand som du skule vilja göra på ngt annat sätt ang gymnasieval?



Kommentarer
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

Jag valde Estet Bild för att bild/foto är något som jag är bra på och tycker är kul, alltså typ en av anledningarna till att jag ens orkar gå kvar i skolan... ;P



Nu i efterhand ångrar jag mig att jag inte valde Bollerup eller någon annan hästinriktad linje, men mina betyg hade ändå inte räckt för att komma in. Om man ändå ska vara positiv så är det ju bra att ha någon icke-hästrelaterad utbildning att falla tillbaks på om man inte blir något i hästbranschen :)

2009-09-03 @ 11:42:26
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: FREJA LINDSKOG - Livet på Lindgården

SVAR: Självklart, det gör jag varje dag! ;D

2009-09-03 @ 13:09:26
URL: http://frejalindskog.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Tack, du ser ut att ha en fin blogg själv :)

Och angående din fråga i bloggen så måste jag säga att jag ångrade att jag valde en hästrelaterad utbildning på gymnasiet. Det var helt fel för mig, även om hästar är så otroligt rätt för mig! Haha, hoppas det låter något vettigt i alla fall :)

2009-09-03 @ 15:11:28
URL: http://flyinguphigh.blogg.se/
Postat av: Hanna

Haha riktigt ensam om att gilla matte är du inte^^

Jag valde att gå Naturvetenskap men stog länge i valet och kvalet mellan det och naturbruk-häst. Vet inte riktigt varför det blev Nv, magkänslan kanske:P Har lyxen att ändå ha ridning på schemat :)

2009-09-03 @ 18:09:51
URL: http://trolllungen.blogg.se/
Postat av: Olivia

Är det något jag har lärt mig av att vara sjukskriven från skolan så är det att jag hade alldeles för höga krav på mig själv.



Min dröm från fyra års ålder var att gå på Bollerup och sen veterinärhögskola. Min dröm försvann ganska kvickt när jag började högstadiet och olika psykiska problem bara blev värre och värre. I nian blev jag sjukskriven och allt hopp jag hade haft om Bollerup krossades väldigt brutalt.



Något av det viktigaste i livet för mig är att inte sätta så jäkla hårda krav på mig själv för ibland uppfylls inte dessa krav pga orsaker jag inte kan göra något åt men det är JAG som får tampas med den hemska ångesten. Varför är det så?



Just nu är jag sjukskriven igen, efter att ha gått knappt ett år i gymnasiet, på en musikallinje. Jag satte för mycket press på mig IGEN och det ledde till att jag nu inte kan gå i skolan överhuvudtaget.



Ta det lugnt och tänk på att du har hela livet framför dig, det borde jag ha gjort.



Det behöver inte bli som man planerar, det kan bli ännu bättre av slumpen. Om dina betyg inte räcker till, vad gör det? Du kan läsa upp dina betyg på andra sätt och börja gymnasiet ett år senare, det finns så många olika möjligheter för dig, ta vara på dem!



Det finns inte bara en väg i livet och sålänge du är nöjd med dig själv kommer du vara nöjd med dina val. Lita på ditt hjärta och din hjärna, de vet faktiskt bäst.



Hm, jag har dessutom en tendens att skriva väldigt mycket. Hoppas att du inte tar detta på fel sätt.



Ta hand om dig, Olivia.

2009-10-29 @ 13:47:55
URL: http://olivialindstrom.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0