Dagens ridpass

Det var minsann längesen det blev en helt vanlig uppdatering om dagens ridpass, men nu är det dags! Eftersom Ligamo har långvila så var det Marino som fick sig en dust och tro det eller ej men jag hoppade faktiskt. Dagens ridning var verkligen ingenting som den brukar, för det första så red jag inte Marino i form överhuvudtaget och nu hade jag tänkt berätta varför. Jo, såhär ligger det till. Att när Lina och Hanna ska rida (framförallt hoppa) så bryr Marinó sig inte ett skvatt om vad dom säger till honom, t.ex. halvhalter. Så dagens ridpass var helt och hållet inriktat på lydnad och det är inte alls roligt enligt Marino. Jag hatar att hänga hästarna i munnen så när jag tränar halvhalter så använder jag mig av en "metod" som Christoffer (hopptränare) har lärt mig. Han förklarade det som att man ska rida "rött" eller "grönt" med händerna, antingen inte hålla alls och låta hästen sköta allt vad heter balans själv. Nu har ju inte Marino några problem med balansen så det är den "röda" ridningen som är effektiv på honom. Dvs. att de gånger man gör halvhalter så är det hårda och snabba som gäller. När hästen har stannat så släpper man efter direkt för det är själva "släppet" som ger effekt. Om du inte släpper så kan du dra hur snabbt och hur hårt som helst och det skulle bara göra skada ändå. På Marino funkar det alldeles utmärkt och om man skulle seg-dra i honom skulle han bara försöka dra emot. Det hade blitiv SM(sandvångenmästerskap) i dragkamp. Det gick faktiskt bra idag men jag tror att det hade kunna gå hur det ville för jag hade varit nöjd endå eftersom jag endå inte ska tävla honom i hoppning så har jag ingen prestationsångest över det men bra gick det. Bra som i med-prestationsångest-bra. Ni ska tom få lite smakprov i form av film idag. Jag behöver inga kommentarer om att jag är för stor för honom så dom får ni gärna lämna utanför dörren innan ni knackar på dessutom behöver jag att ni ska observera att jag är dressyrryttare.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0