Fälttävlan

Jag är absolut inte insatt i fälttävlan, vet i stort sett inget alls om det så jag kan inte uttala mig om ngt som regler eller ngt men en sak kan jag uttala mig om. Det är att, i alla fall under gårdagens EM i Frankrike, så var ridningen på en katastrofal nivå med tanke på att detta faktiskt var Europas elit. 

Det var dressyren som fångade mig först, jag förstår självklart att man inte kan jämföra ett "rent" dressyrekipage med detta eftersom fälttävlanshästarna/-ryttarna även kräver en väldig hoppkapacitet men att ridingen skulle skilja så mkt trodde jag faktiskt inte. Det jag till mesta dels reagerade på var att många sitter med väldigt mkt viftankde skänklar och lite obalanserat, oproffsigt kanske man kan kalla det. Jag är iofs imponerad att man klarar att vara på en så hög nivå i en sport där det ingår så varierande moment men krävs det egentligen särskillt mkt mer än mod och pengar? Med tanke på hur låg kvalitet det var under EM så kan det ju inte vara särskilt svårt.



Förmodligen så krävs det inte lika mkt t.ex. samling i ett program för fälttävlan för jag tror att kunskapen och kapaciteten finns hos ryttarna, bara inte noggranheten. Men det är bara vad jag tror. Jag tycker att det syns en ganska tydlig skillnad på dessa bilderna, men jag tycker ändå, vad man kan avgöra från bilden, att fälttälanstjejen håller högre klass än de igår. Dock en vesäntlig skillnad mot dressyrekipaget.



Banhoppningen såg jag inget av men terrängen höll sig ett snäpp hörge än dressyren dock tyckte jag inte den förtjänade att vara EuropaMästerskap. Det var mkt hängande och slängande tyglar och ryttare som hamnade grym mkt efter i sprången. Jag förstår ju att man inte kan rida en sån bana snygg och prydlig men jag tycker endå att man ska kunna hoppa de "vanligaste" hinderna utan att hamna nästan bakom sadeln, bank mm kan jag förstå att man kanske hamnar lite efter eftersom det går neråt och man kan inte "kasta" sig frammåt så mkt som man gör i vanlig banhoppning. Det var många springa-vid-sidan-stopp pga slarv och om man gör ett sånt enormt slarvfel under EM tror jag inte man har tillräckligt med kapacitet, men det är bara min mening.



Jag vill att alla ska veta att jag absolut inte hänger ut ngn genom att skriva detta, men det blev bara en stark reaktion hos mig att veta att vår europeiska elit faktiskt ser ut så. Kanske råkade jag bara kolla just när slarvpellarna kom eller så ser dagens fälttävlan helt enkelt ut så. Jag är verkligen inte insatt som jag skrev innan så tveka inte att säga emot för detta grundar sig bara på en tävling och jag kan inte ens räkna hur många gånger jag presterat riktigt förjäkla dåligt på en tävling, dock inte under EM som dessutom sänds på TV.


Kommentarer
Postat av: molle

haha vilken skillnad det var på bilden med fälltävlans ekipaget och dressyr ekipaget;)

Ja tror att de är väldigt svårt att vara grym i alla 3grenarna på den nivån. Okej sits och skänkelläge osv kan man kanske göra lite bättre;)

Men tänk dom ska ha en häst som ska funka super i alla grenarna.

Dom flesta "bra" terränghästarna är upplärda att "slicka" hindrena mer för att vinna tid i terrängen, så när dom kommer på banhoppningen så river dom ofta.När dom har långa tyglar över hinder är ofta för att inte störa hästens mun för mkt pga. att dom hamnar kanske i bakläge över hindret.

det är va ja tror:)

2009-10-09 @ 14:02:20
URL: http://matildalancing.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Precis! Det du inte vet någonting om ska du nog inte skriva om. Visste du att man rider med 2 hål kortare läder i terrängen än i banhoppningen och att det är superviktigt att hela tiden stå i lätt sits? Dessa små skillnader gör mycket för både ridningen och sitsen.

2009-10-10 @ 22:13:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0