gone!

omotiverad, värdelös och allt möjligt.

tack oh hej på ett tag

Tillbaka från scratch, nästan.

I sommar har jag och Ligamo varit på topp kan man nog säga och det är inte bara efter regn det kommer sol för oftast kommer det regn efter sol med och det har det gjort nu. Det stora steget är att inse att man faktiskt har tagit ett steg i fel riktning- bakåt. Det har jag gjort nu och tänker göra upp en plan över hur vida vi ska komma upp på toppen igen.


 Från och med nu kommer våra pass vara mer varierade, jag kommer lägga in mkt studs och bommar för att få honom lite mer i hjärnan. Ända likheten mellan de olika passen kommer vara att han ska ridas lång och låg och med mkt skolor. Detta med lång och låg kommer jag ha fast fram till årsskiftet sen får vi se hur läget ligger.

 Tävlingar är bannlysta för tillfället (med undantag klubbtävlingar och knock out finalen), hans nuvarande utbildning ska vara helt inriktiad på att han ska bygga rätt muskler och bli stadig på bettet och i hjärnan inte ngt tävlingsinriktiad överhuvudtaget. Dock kommer jag fortsätta träna som nu och kanske mer och träningarna kommer då bli lite av en avcheckning för att kolla att allt sitter på plats och att han fortfarande faktiskt klarar av att gå i högre form, självklart kommer jag checka det lite hemma också men inte särskillt mkt.

 Absolut inga extra vilodagar för att jag inte orkar eller hinner, PRIORITERA FRÖKEN!

 Ha kul! Det har blivit alldeles för allvarligt och för mkt  resultatjagande nu i det senaste, vem bryr sig om vi ska gå ner i LC igen? Sålänge vi har kul och hans inställning är rätt så bryr vi oss inte om det för tillfället, självklart ska vi sätta upp Msvmålet igen sen. Men inte än!







En viktig sak jag vill säga till er andra som ligger på topp just nu, tveka inte att ge en liten vilopaus mitt i. Eller iaf variera, sitt inte och harva samma saker bara för att inte tappa det ni har just nu, det gör ni inte. För vår del är jag ganska säker på att det var det som hände, jag var så himla noga med att jag inte ville tappa det vi fick hos Birgitta i somras att jag bara tränade på det och nu har vi hamnat här. Man säger ju att man lär av sina misstag och visst gör man det men gör inte detta misstaget, ni kanske kan lära av mina misstag istället?

Nytt träningsupplägg

Jag har tänkt ut och planerat en sak för Ligamo som vi ska följa nu året ut och vidare, men nu ska jag plugga till mitt SOprov som jag ska ha imorgon så vad det är får ni reda på imorgon!


talang skåne 2010?


Som kanske inte alla vet så sökte jag till talang skåne förra året, och det gick ju inte precis jättebra. Jag var, som vanligt, inte nöjd med min insatts och det var inte de som tog ut heller. Men vad hade varit bättre för mig än att få massa hjälp med mental träning? Skulle verkligen vara roligt att få vara med där. Men samidigt känns det meningslöst, Ligamo är ingen topphäst och jag ingen jättefantastisk ryttare jag heller och jag vet hur svårt det var förra året så jag vet inte om det är lönt för vår del? Men varför inte? Vi har ju faktiskt förbättrats och utvecklats väldigt mkt sen förra året och det var ju ingen katastrof. Jag är ganska säker på att det blir mönstring för oss, det är en kul erfernhet och det som inte dödar det härdar heter det ju!


Mitt procentavslöjande

kommer här nu.




denna ritten blev vi neddömda tycker jag, vi fick så lite som 55% Jag tycker att vi var värda lite till faktiskt för så dåligt var det inte.


Mitt protokoll från denna ritten var jättetråkigt, stort sett bara sjuor med några få missar. Blev ynka 65%. ¨


Jag är väldigt missnöjd med båda för jag vet att vi hade kunnat göra det bättre och jag hittade aldrig den där känslan jag är ute och letar efter. Men vi trånar vidare.




Tävlingsfrisyr?!

Jag har kommit fram till att jag inte hittat ngn tävlingsfrisyr som jag trivs med, och det är inte det lättaste heller. Med tanke på att jag inte har särskilt långt eller tjockt hår så blir det ett problem att hitta fina hårnät som är tillräckligt små, så i dagsläget använder jag löshår för att överhuvudtaget kunna ha en frisyr.



Såhär ser det ut oftast när jag tävlar, löshåret inflätat i mitt eget till en liten knopp och sen ett "pärlhårnät", men jag tycker att själv knoppen blir aldeles för lös så den hoppar och sttudsar där bak. Jag vill ha en fast frissyr som inte håller på och rör sig, utan som sitter på huvudet och sen sitter den kvar där oavsett om jag rider i snabb ponnytrav eller bara skrittar. Det är himla svårt när man tävlar på så pass låg nivå som jag gör, för då är det ju självklart hjälm som gäller och med hatt hade det varit möljligt att sätta knoppen i ett högre och mer stabilt läge. Men nu är det som det är och det får man ta och rätta sig från och jag har faktiskt fått en tanke på hur jag ska göra nu medans jag har suttit och skrivit så nu ska jag gå och fixa den och fota så får vi se hur det blir. Fortsätter skriva senare.


                                                                                                                                            

Resultat:

Jag tror att jag kom fram till en ganska fin lösning på det hela, inte perfekt men jag har ju inte hiunnit köpa några nya finesser så jag fick ta vad jag har. Jag tänker inte visa frisyren idag utan bara vad jag ska använda till den, så ni får klura lite själva.


tagen med webbcameran så det är ju ingen superkvalité om man säger så



Dagens tävling...

... var under all kritik. Jag måste söka ngn form av hjälp för när jag kommer in innanför de vita staketen slutar jag att rida, blir heltparalyserad och mentalt fullständigt blockerad. Men detta händer bara när jag rider på Ligamo och jag vet absolut inte vad jag ska göra åt det. Ett dilemma som jag inte vet hur jag ska ta mig ur. Hemma rider jag helt annorlunda, aktivt och med eftertänksamhet. Jag tänker mer på hur, vad och varför jag gör saker, vad som händer om jag gör si eller om jag gör så. Mer självsäkert helt enkelt. När jag sen kommer på tävling så vågar jag inte ge allt och "mesar" i ridningen på framridningen, blir passiv i hela kroppen och bara hoppas på att det ska gå bra. Så brukar det vara, men idag var det annorlunda, jag tog för mig mkt mer och "vågade växla" som Peter Markhne säger. Han känders fantastisk på framridningen, jag hade honom verkligen i handsken och han hade fina bakben jämförelsevis hur det brukar se ut och väldigt bra bjudning. Sen kom jag in i ridhuset och så blev han en helt annan häst. I skritten gav jag honom ngra kick med sporrarna för att han skulle bli lite uppmärksam men inte blev han det, han var helt lam och hela ritten blev ett fiasko. Väl ute från de hemska fem minuterna av mitt liv så red jag lite på banan för att han skulle fatta att jag faktiskt fortfarande satt där uppe, tror ni inte att han gick som en gud då? Helt fantastisk! och irriterande, varför liksom?  Och jag vet att det hela sitter i huvudet på mig, jag slutar rida totalt.



En erfarenhet rikare har jag bestämt mig för att stryka mig från tävlingen nästa helg, träna som bara den fram till knock out finalen (som vi gick vidare till genom dagens tävling), ringa Mimmi och få all coaching som bara finns och sen inte åka ut på ngn "riktig" tävling innan jag har tagit itu med min mentala mur som bara förstör för både Ligamo och mig. Lite sitter nog i prestationsångesten som uppstår när det är på väg att gå dåligt för mig, för min automatiskt första tanke blir; vad ska jag nu skriva i bloggen? Jag skriver om hur mkt jag satsar och att jag snart ska upp i Msv och så går det åt helvetika i LB, då förstår jag om man börjar undra men jag tror inte att det är så många som tänker på det. Det är nog värst för mig själv och det är ett hinder jag behöver ta mig över, jag tror att det är nyttigt med måttligt med press men det får absolut inte gå över gränsen och just nu känner jag att det börjar svaja över mot fel sida. 



Ibland sätter man nog ribban aldeles för högt?



Det jag är ute efter nu är inte att prestera 70%rundor och vinna, men jag saknar kännslan av att kunna säga när jag kommer ut "WOW, vad bra detta gick. Jag är jättenöjd" De senaste tävlingarna jag har varit på nu har antingen varit, som denna, superkassa eller med resultat där jag éfteråt kan säga "jag är väl nöjd, tror jag" och det är inte det jag söker. Jag är redo att ta ett steg till i mina procentförväntningar men mina senaste protokoll motbevisar ju det och det blir man lite nere av. Jag kände nästan lite deprission idag när jag åkte hem från tävlingen, massa tårar och försök att förstå vad det är som händer där inne på banan.


Tävlingsmall

Häst: Ligamo

Tävling: Lokal dressyr, knock out

Var: Borrby

Klass: LB:1

Förväntningar: Med tanke på dagens trav så tror jag att travprogrammet imorgon kan få ganska bra betalt, denna tävlingen har jag inga större förväntningar på Ligamo utan snarare på mig själv. Jag förväntar mig 7:or rakt igenom på allmänna intrycket, möjligtvis en 6:a på "bakbensengagemang".

Procentmål: 67%




tänkte fortsätta med denna "mallen" sen innan varje tävling så man kan sätta lite kortsiktiga mål och se hur man klarar att nå dem. Alla målen kanske är totalt orealistiska? Det kan man inte veta men det känns som en god idé att kolla tycker jag!



Realistiskt?


kort sammanfattning av this day

Idag gick båda mina hästapållar grisgretabra, Marino var på träning med allsvensklaget och Ligamo red jag hemma i ridhuset.
Marino var lite lam, men jag kan tänka mig att det beror på att han klipptes i onsdags och att vi ger honom lugnande för det. Det kanske sitter i lite fortfarande vem vet? Jag tyckte att framförallt galoppen var trög och hängig i början men sen frammåt mitten var han väldigt fin överlag. Duktig häst!
Ligamo var frammåt och fin hela ridpasset igenom, mest traven. Den var superb, men galoppen har han fortfarande lite problem med. Han har en fruktiansvärt hög bakdel som gör det oerhört svårt att få in bakbenen på honom och dessutom har han av naturen dålig fullblodsgalopp och det gör inte saken lättare, så under förutsättningarna så var han jättefin. Han ska gå en LB:1 med knock outlaget imorgon så nu har vi lite kött på benen från ikv.






LA:1, LA:2 Skabersjö

Fy vad jag är inne i en tävlingssvacka med Marino nu, LA:1 behöver vi inte ens snacka om för då kom jag tre punkter in i programmet sen utgick jag eftersom jag bara hade haft typ 10 minuters framridning och han gick inte i form en sekund. Men domaren tyckte verkligen att jag skulle fortsätta så jag red igenom resten med fast då hade jag ju redan "utgått" så jag fick ingen bedömning på resten. Det enda possitiva med första klassen var alltså att jag red igenom det och jag fick rida lätt och smacka så han fattade att han skulle röra på sitt fläsk.

Jag tror lite att Marino är inne i en svacka rent allmänt, men han ska klippas i eftermiddag så det kanske hjälper delvis sen ska vi ta till biotin och B-vitamin och Eggermans high energyforder. Jag tror att det kan funka.


LA:2 var grymt mkt bättre än första och då fick jag hjälp av en kompis på framridningen, hon är superduktig Maja. Lite fel kändes det allt med tanke på att hon är 12, men det gör inget för hon är grymt duktig och var till stor hjälp så TACK FÖR DET!  I denna klassen var han nästan lite för lösgjord, då blir han hoptryckt och hamnar lätt bakom hand. Väldigt många ryttarmissar i detta programmet tyvärr och jag tänker inte skriva procent denna gången heller, det får ni gissa!



Min insats som ryttare är jag allt annat än nöjd med, många saker som sänkte poängen vad helt och hållet mitt fel. Dessutom, det som kanske stör mig mest är att mitt "flaxande" med skänklarna som jag tyckte att jag hade blivit av med var väldigt närvarande under denna ritten.

RÖSTA, RÖSTA, RÖSTA




Årets Häst 2009


Svar till anonym



Om
fälttävlan: Precis! Det du inte vet någonting om ska du nog inte skriva om. Visste du att man rider med 2 hål kortare läder i terrängen än i banhoppningen och att det är superviktigt att hela tiden stå i lätt sits? Dessa små skillnader gör mycket för både ridningen och sitsen.



Svar: Anledningen till att jag var så noga med att poängtera att jag inte är insatt var just för att slippa dessa missförstånd. Jag är, som sagt, inte ute efter att ngn ska känna sig kränkt eller nedvärderad utan detta var bara en reaktion jag fick när jag såg fälttävlansEM och jag skrev utifrån mina erfarenheter och kunskaper. Det där med stigläderna visste jag inte, nej och jag förstår inte heller hur det kommer in här!

Årets häst?

Igår var det bara Marino som blev riden, Ligamo fick stå av enda anledningen att jag inte hann. Jag känner att han har hamnat efter lite för många gånger pga dålig planering, men denna veckan har jag varit tvungen att lägga fokus på Marino eftersom han ska tävla i helgen. Så är det även nästa helg men nästa vecka ska det bli annorlunda och Liagmo ska få lika mkt tid eftersom han faktiskt ska tävla helgen därpå.

Marino gick iaf bra och han kändes mjuk och fin, tränade mkt enkla byten eftersom det kommer i LA:2 som vi ska starta för första gången imorgon. Avbrotten till skritt från vänster galopp är jättebra men de från höger är faktiskt ganska dåliga, vilket beror på att hans högergalopp är ganska mkt sämre än vänster. Men nu måste jag skryta lite och säga att jag är väldigt nöjd med vart min Marinoridning har kommit, min skänklar och hela jag är i vaäldigt mkt bättre balans.



Nu över till det viktiga, alla ska rösta på Marino som årets häst. Det kan omöjligt finnas ngn som passar bättre, eller hur? Det är jättelätt och man kan rösta en gång/dag om jag inte minns fel.

1. Gå in på libress.se




2.Klicka på vem blir årets häst?



3. Klicka på rösta



4. Sök Marino

5. Klicka på



TACK FÖR DIN RÖST!


Fälttävlan

Jag är absolut inte insatt i fälttävlan, vet i stort sett inget alls om det så jag kan inte uttala mig om ngt som regler eller ngt men en sak kan jag uttala mig om. Det är att, i alla fall under gårdagens EM i Frankrike, så var ridningen på en katastrofal nivå med tanke på att detta faktiskt var Europas elit. 

Det var dressyren som fångade mig först, jag förstår självklart att man inte kan jämföra ett "rent" dressyrekipage med detta eftersom fälttävlanshästarna/-ryttarna även kräver en väldig hoppkapacitet men att ridingen skulle skilja så mkt trodde jag faktiskt inte. Det jag till mesta dels reagerade på var att många sitter med väldigt mkt viftankde skänklar och lite obalanserat, oproffsigt kanske man kan kalla det. Jag är iofs imponerad att man klarar att vara på en så hög nivå i en sport där det ingår så varierande moment men krävs det egentligen särskillt mkt mer än mod och pengar? Med tanke på hur låg kvalitet det var under EM så kan det ju inte vara särskilt svårt.



Förmodligen så krävs det inte lika mkt t.ex. samling i ett program för fälttävlan för jag tror att kunskapen och kapaciteten finns hos ryttarna, bara inte noggranheten. Men det är bara vad jag tror. Jag tycker att det syns en ganska tydlig skillnad på dessa bilderna, men jag tycker ändå, vad man kan avgöra från bilden, att fälttälanstjejen håller högre klass än de igår. Dock en vesäntlig skillnad mot dressyrekipaget.



Banhoppningen såg jag inget av men terrängen höll sig ett snäpp hörge än dressyren dock tyckte jag inte den förtjänade att vara EuropaMästerskap. Det var mkt hängande och slängande tyglar och ryttare som hamnade grym mkt efter i sprången. Jag förstår ju att man inte kan rida en sån bana snygg och prydlig men jag tycker endå att man ska kunna hoppa de "vanligaste" hinderna utan att hamna nästan bakom sadeln, bank mm kan jag förstå att man kanske hamnar lite efter eftersom det går neråt och man kan inte "kasta" sig frammåt så mkt som man gör i vanlig banhoppning. Det var många springa-vid-sidan-stopp pga slarv och om man gör ett sånt enormt slarvfel under EM tror jag inte man har tillräckligt med kapacitet, men det är bara min mening.



Jag vill att alla ska veta att jag absolut inte hänger ut ngn genom att skriva detta, men det blev bara en stark reaktion hos mig att veta att vår europeiska elit faktiskt ser ut så. Kanske råkade jag bara kolla just när slarvpellarna kom eller så ser dagens fälttävlan helt enkelt ut så. Jag är verkligen inte insatt som jag skrev innan så tveka inte att säga emot för detta grundar sig bara på en tävling och jag kan inte ens räkna hur många gånger jag presterat riktigt förjäkla dåligt på en tävling, dock inte under EM som dessutom sänds på TV.


Gissa procent

Tän5kte det kunde vara lite kul att höra vad ni tycker om denna ritten innan jag skriver hur det gick, så nu är det bara att gissa hejvildt. Dock förbjuder jag er som redan vet, syftar mest på Kajsa och Freja, att gissa!

Själv skulle jag vilja säga att galoppfattningarna, skritten och avbrotten sög. Resten var okej enligt mig.







                                                                                                                                                                                                    


gissningarna;

-64 %

Marino har blivit en råtta

Denna dagen har varit i ett hyfsat högt tempo, åkte till stallet först klockan åtta ikväll. Då var jag inte jättemotiverad att rida båda hästarna och sen komma hem mitt i natten för att göra massa läxor, som iofs inte blir gjorda endå eftersom jag har glömt pappert. Ligamo fick stå idag av enda anledningen att jag inte orkade rida och Marino tog jag ut i ridhuset och lät honom gå i longeringslinan (eftersom han ska tävla i helgen) ett tag fast utan inspänningar och han verkade trivas ganska bra med att bara få röra på sig, i vissa tillfällen iaf. Ibland får han för sig att bara stanna och vända huvudet mot mig och sen inte göra mkt mer. Min första reaktion av det var; "han har ju inte varit med om detta så fasligt många gånger, låt honom hålla på" Men sen gick det hela lite överstyr och han utnyttjade verkligen att jag "var på hans sida" och gjorde det hela tiden. Minst två gåner/varv. Så då blev jag lite mer bestämd och accepterade inte mer trams då fick jag för mig att det var ngt med hans bakdel för han kastade huvudet bakåt mot rumpan när han stannde. Det är här råttdelen kommer in, för Marino har ju förskräckliga eksem och de har blommat som bara den just nu, och framförallt i svansen. Om det är ngn som vet hur fin och tjock svans Marino har haft så fattar ni nog att det är lite deprimerande att se hur allt bara trillar av och att den nu är mindre än hälften så tjock. Dessutom har han tom tappat lite av huden på nästan halva svansroten och den ser numera ut som en rosa råttsvans. B-vitamin är ett måste här.


Haha, jag är verkligen pinsamt dålig på sånthär.


misslyckat dock utfört videoinlägg




Haha, när jag kolla nu så fanns det bara  ljud på halva & hela filmen är typ spolad så den inte hör ihop med det lilla ljud där är men nu har jag iaf gjort ett försök & ni har fått se min prata utan ljud i en jäkla fart. Alltid ngt!

Allsvenskan och v 41

Eftersom den enda (jag kommer få stryk) skötsamma i min familj inte var hemma kvällen innan allsvenskan så blev det inga biler eller filmer på tävlingen för alla smarthuven i min familj glömde det. Så nu tänker jag vänta på att Freja ska skicka filmen, fast hon vet inte om det än och jag vet inte ens om det blev filmat men hon hade iaf kamera med sig. Dessutom väntar jag på att hon ska skicka en film från knock outen med Marino men det vet hon inte heller om. haha stackare!


Nu ska jag iaf göra upp en veckoplanering för nästa vecka, tror det kan behövas nu när Ligamo sätts igång.
Men sen tror jag iofs att denna planeringen kommer hålla lika länge som en ko blinkar¨, ska bli roligt att se sen hur mkt som håller.


Nu ska jag plugga till mitt matteprov imorgon, önska mig lycka till?


MSI cx600

För er som inte förstod den förra rubriken så, står det "en ny bloggdator"  eller det skulle det göra iaf, jag vet faktiskt inte riktigt vad där står. Det är español iaf.




min nya skönhet


Un ordenador de blogg nuevo

Tänkte vara lite finurlig nu när jag tjatar så mkt om att jag lägger massa tid på skolan och skriva rubriken på (förmodligen helt fel) spanska. Så för er som inte kan spanska blir det nog svårt, fast det finns en möjlighet att det blir svårt för er som kan med. Det kan nog tom bli svårare då att tyda min spanska. Haha, nog om det!

Idag satt jag på Ligamo för första gången på tre och en halv vecka, det skulle egentligen bara vara tre veckor men så blev han vaccinerad i måndags så det fick bli en halv vecka till. Iaf så gick det typ som om han inte hade vilat, varken sämre eller bättre än innan vilopausen. Men jag tror att med en lite mer motiverad och välplanerad Julia hade det nog gått iaf lite bättre, men det spelar ingen roll. Nu har han fått sin vila och nu är det detta jag/vi har att arbeta uppåt med, för mig kändes det idag som om vi kommer ha en bra grund att stå på. Vänster varv var ganska mkt sämre än höger, men det vet jag beror väldigt mkt på mig själv. Jag  är galet högerhänt. Galoppen vet jag inte vad jag ska göra med, han bara slänger ut bakbenen. Usch. Men nu ska jag inte deppa ihop, för på ett 20-minuterspass efter tre veckors vila kan man inte döma ut hans (fruktansvärda) bakbensengagmang. Nästa vecka bilr det träning, kandardebut och möjligtvis hoppallsvenskan. Kan bli en intressant vecka! 


  Ni som förstår rubriken förstår nog också varför jag
har en gammal bild som redan varit på bloggen en gång.


RSS 2.0