Fysisk träning och psykisk hälsa

Det är många hästbloggar som skriver om hur viktigt det är för oss idrottare (för det är ju precis vad vi är) att äta rätt och att ha god fysik. Jag tror att det är det jag är absolut slarvigast med vad gäller saker runt hästarna, förövrigt är jag egentligen väldigt amitiös och målmedveten.

Jag har egentligen hela mitt liv, eller iallafall senare delen av det, försökt äta mindre och nyttigare. Men inte pga. att jag vill vara mer vältränad eller klara mig bättre fysiskt utan för att jag kroniskt genom hela mitt liv hatat min kropp. Jag har tillochmed i omgångar blivit "mobbad" för det i skolan, fast det är det ingen som vet om. Självklart är det inget som går över sådär och jag har fortfarande ganska svåra komplex över det mesta med mig själv. Jag är lärt mig tycka om min personilghet och trivas med vem jag är och hur jag beter mig men jag tror aldrig jag kommer kunna säga att jag är nöjd med hur jag ser ut just pga att jag har fått bekräftat för mig rätt många gånger tidigare att jag faktiskt är tjock. Det är ngt man inte bara kan tänka bort eller tro att man inte bryr sig om det för att man vet att det inte stämmer. Det finns ju alltid där när man ska klä sig till skolan eller till fest eller för att inte tala om när man ska ladda upp bilder och filmer på bloggen eller internet överhuvudtaget.


smakprov på mitt "vanliga" liv

Massa sånnahär onödiga spänningar/osäkerheter gör att jag kan koncentrera mig ännu mindre när jag blir stressad och nervös, som t.ex. vid tävling. Då försöker jag allltid ta till de saker jag vet att jag är bra och säker på. T.ex. så är det jätteviktigt för mig att le och se glad ut inför dommaren för att visa lite av min peronligehet eller att jag alltid sitter och sjunger eller nynnar med i musiken för att bli lugn. Sånna knep tar min till sig när man har lite erfarenhet av tävlingsbanorna och med tanke på hur lite erfarenhet jag egentligen har så tror jag man kan bli riktigt säker en dag. Detta är en typiskt exempel på hur viktigt det är att vara någorlunda vältränad för den menatala hälsans skull. För alla förstår väl att det är viktigt för att orka fysiskt?, det är inte lika ofta man tänker på hur mkt det kan göra för ens psykiska välmående.




varför träning?



  Huvudsakligen för att fysiskt orka med att bli så bra man vill inom sin sport

 För att klara av mha godare självförtroende att presera utan mentala hinder

  Förmodligen så har man ett liv utanför ridningen och vem vill inte ha en snygg och vältränad kropp?

 När man tränar frigör kroppen endorfiner som gör en bla glad ochdet är en viktig egenskap för att göra ett första intryck


'

vad för träning?

 Om kroppens form och utseende inte är ngt problem så räcker det att träna det man gör på hästryggen eftersom det är det man ska vara kapabel att klara av.

 Ut och jogga är ett jättebra och effektivt träningsalternativ, då får man både muskler och kondition. Glöm inte musiken i öronen bara!

 Situps! magrutor är inte sällsynt bland dressyrryttarna och de är heliga för att komma steget närmre en optimal sits.

  Ha kul! sålänge träningen är rolig så klarar man det mesta



vilken mat?

  Ät lagom, varken för lite eller för mkt är bra för kroppen

 Eftersom meningen inte är att man ska "hårdbanta" och bli trådsmal så är det viktiga inte att man räknar kalorier och sånt utan bara att man tänker efter en extra gång innan man stoppar i sig allt man är sugen på

 Ät inte den nyttiga maten bara för att det ska vara så, då är det bättre att äta den maten man gillar fast mindre.

 Ät tre ordentliga mål om dagen och sen on man blir "sugen" är det frukt eller mindre mellanmål som gäller.


KM idag

Ja, precis som rubriken säger så är det dags för KM idag. Jag ska bara ha med mig Marino för att kunna koncentrera mig ordentligt, och vi ska rida LA:2 och LB:1. LB:1 är verkligen mitt hatprogram, jag gissar att alla har program de gillar mer eller mindre men jag gillar verkligen inte detta. Speciellt inte på Marino. Det är serpentiner, då måste han böja sig och det kan ju vara farligt, det är massa ökningar, gör Marino det så tror han att han ska falla ner och dö på studs. Just därför är det inte ett av mina favirotprogram för det är typ det enda som händer. Men vi har ju fått hyfsade poäng i LB inna så jag hoppas att vi kan skrapa ihopa till pokalen i år igen? men vem vet? Jag tror faktiskt att det är Cissi, som även ingått i allsvensklaget, som vinner i år. Hon var rysligt nära mig i fjol och hon har utvecklats galet mkt. Men det är bara att ta det som det kommer, om hon vinner så är hon iaf värd det!



framtiden

Nu händer det grejor, eller rättare sagt, det ska hända grejor. Tänkte göra ett inlägg om varje häst för att uppdatera deras framtid, utveckling mm. Senare ska jag även uppdatera kategorin "hästarna"
Marino

28/11 KM dressyr LB:1 o LA:2
Eftersom jag och Marino tog hem pokalen förra året har vi lite press på oss nu och jag önskar mer än många andra saker att vi kan göra vårt bästa på lördag så jag kan få ha kvar den. LA:2 ska blir roligt att rida igan, red ju den i Skabersjö i början av oktober och det gick väl sådär. Eller nu när jag har kollat på filmen ångrade jag mig, det gick skit! Men det tar vi igen nu ;)

6/12 ÖSRK´s julshow gymkhana
Jag ock Marino ska vara med i klubbens Team Österlen som betsår av galna ponnyryttare som utöver ngt som ska likna gymkhana men jag är inte säker på att jag vill smutskasta dte ordet så? HAHA det är kul med lita omväxling mot dressyren i allafall.

VINTERVILA

7/2 Dagstorp reg
Inga propar är ute än, gäller både Dagstorp och Skabersjö, men dessa är iaf preleminärbokade. Förmodligen kommer jag debutera LA:P1 antingen i Skabersjö eller följande tävling.

6/3
Skabersjö reg

       
Lina och Marino på hoppKM                            framridning i Skabersjö

I dagsläget är det KM som är nästa, sen efter vilan är det träning som gäller för att kunna få upp honom i minst LA:P1. En liten chans finns att vi startar bla NFSM, Ponnyderbyt mm. Sen är det förmodligen tid för Marino att avgå från familjen Persson, det blev ju bestämt att han skulle säljas i somras men rent resultatmässigt var det ju inget jätteläge om man säger så. Så förhoppningarna är att han ska komma så högt i klasserna som möjligt och sen att han ska säljas vidare till  en liten ryttare som kan fortsätta utveckla honom där. Förmodligen kommer vi även ingå i laget till div 1 nästa säsong.


Ligamo

12/12 Talang Skåne? fortfarande osäker på om jag ska.

   =  



Sen har vi inga fler datum inplanerade för nu är det bara träning som gäller. Igår när Mimmi var och hjälpte mig var där några sekunder som var fantastiska. Hon satt även upp på honom för första gången så det hjälpte en hel del så nu har vi ett nytt "koncept". Det innebär att jag inte ska acceptera att han går och rysster sådär med huvudet och släpper kontakten. Vill inte han ta stöd så får jag ju tvinga honom till det ist? Absolut inte aggresiv ridning, jag ska rida med pondus. Det är en väsentlig skillnad. Det är viktigt att jag håller honom i min "ram", sen får han accaeptera det helt enkelt och alla problem löser jag genom att rida. Ni anar inte hur mkt mag- och benmuskler jag behöver samla på mig, men det ska bli roligt att se vart vi landar med det här. Jag har en stark känsla av att det kommer bli superduperbra.

 Ha en stabil ram och hålla honom i den

 Stadig ytter, hur ska han kunna ta stöd om det inte finns ngt? det är ungefär lika lätt som det är för mig att rida fram till bettet när det inte finns ngt att rida från.

 
De gånger det börjar kännas bekvämt går han fel, det ska vara jobbigt att rida!

 Han ska gå i den formen jag vill ha honom på tävling, det är ju där han ska kunna vara stadig



Träning

Mimmi kom till Sandvången idag och jag tränade båda hästarna, orkar inte skriva ngt nu. Men filmer och sånt kommer imorgon! SOV GOTT SÅ LÄNGE :)


NI MISSAR VÄL INTE ATT DE VISAR DRESSYR FRÅN STOCKHOLM PÅ SÖNDAG 14.30 PÅ SVT 1?


film

Mamma filmade när jag red Ligamo i söndags, det gick väl inte toppen precis men trots att det var ett relativt "dåligt" pass så är det mkt högre kvalitet på både min ridning, hans gång och helheten överhuvudtaget i jämförelsemot Bollerup. Jag ser väldigt tydligt på filmen att när jag akitiverar min ridning till fullo så får han mer "GO" i sin trav och det skulle jag behöva göra även i galoppen. Det som händer när han slår upp huvudet är att balansen mellan mina skänklar och min hand trillar över mer på handen, för övrigt tycker jag att han lyssnar väldigt bra på övergångarna mellan galopp och skritt!




skillnad?

  
knock out final 2007                        allsvenskan final 2009


såhär ser jag ut på tävling, steg för steg

Hjälm: Jag har, som de flesta nog har sett, en John Withakerhjälm. Den gången det är dags för mig att köpa ny så ska jag garanterat ha en likadan, möjligtvis den med nylonhakband. Det är den absolut skönaste hjälmen jag ngn gång haft på mig och även den snyggaste, helt klart ett måste enligt mig!

Plastrong & skjorta: Plastrong tycker jag är en självklarhet när man tävlar dressyr, och gärna en ganska stor brosch/nål på den. Jag har tre nålar som jag gillar men den ena är lite tråkig, det är ett helt vanligt roder i guld, så den använder jag för tillfället inte. En fick jag av min mormor när jag köpte den nya kavajen för jag hade ingen silvrig ovh det är ju silvriga knappar på den. Den nålen gillade jag jättemkt, den var lite orginell men det gick tyvärr sönder efter tävlingarna i Bollerup (den hade ju fakstiskt några år på nacken) och det resluterar i att jag använder den tredje och sista nålen numera. Sjkortan jag använder är en rosa långärmad mounatin horse, helt vanlig sådan. På sommaren blir det dock ganska varmt så en kortärmad är nog ganska aktuell att köpa om ett tag, dock inte nu.

Kavaj: Med denna finns det inte särskilt mkt att säga, jag använder en svart Pikeur Diana och den är ju inte precis sällsynt på dressyrtävlingar.

Handskar: Får väl säga att det är som med kavajen, har ett par vita Roeckl precis som alla andra

Ridbyxor: För tillfället använder jag ett par oskodda(!) Jacson och jag hatar dem, nästa investering blir ett par helskodda Pikeur helt klart. Jag har även ett par helskodda Isabelle Werth men det är svarta kilar på benen så jag gillar inte dem, har försökt sy in det men det är inte lönt. Man förstör det tunna tyget och dessutom ser mina ben tjockare ut än vad dom redan är i de byxorna. När jag tävlar har jag alltid mitt bruna Kyraskärp, det är ngt jag inte klarar mig utan. (även om byxorna passar)

Stövlar: Usch och fy, jag använder min mammas gamla cavallostövlar som hon köpte för typ 20 år sen. Har ett par egna som är ännu fulare och de blev även för stora i benen i somras så dem är det inte på tal om att använda. Det jag gillar med mammas är att det är glansigt läder, det är himla fint och praktiskt tycker jag. Hela stöveln hade varit helt okej om de hade varit 3-4 cm hörge och med en liten dressyrbåge ;)

Sporrar: På Ligamo har jag ett par Sprenger runda 4,5 cm och på Marino har jag ett par från Granngården runda 1,5 cm

Frisyr: Jag är en tramsig människa som tycker att frisyren när man tävlar är jätteviktig, själv använder jag löshår för att jag ska kunna ha det. Jag har ju långt hår, men ingen kan komma och påstå att det är tjockt. Nu består min tävlingsfrisyr av en fläta (med löshåret) ihopsatt till en knopp men en tjock vit snodd runt om och dessutom ett gamalt pärlarmband för att göra det lite extra fint. Den är inte fulländad än, men på god väg!

Extra trams: När jag tävlar är jag alltid sminkad, jag vet inte varför men jag tycker det känns viktigt av ngn konstig anledning. Jag har foundation, puder, rouge och mascara varje gång jag åker på tävling. En annan sån fixidé är att jag har mitt Thomas Saboarmband på vänsterhanden och min klocka på högerhanden när jag tävlar (och alltid annars). Och sen en sista sak, de där broscherna jag har på kragen till kavajen. Det är ett risborgarmärke, en Svenska New Forest föreningenbosch och ett annat litet vitt mäsrke med en häst på. Nästa inköp i detta området är en dressyrringenbrosch. Ja, det där säger väl rätt mkt om mig kan jag tänka mig ;)




 
 












Final ponnyallsvenskan div 2

Finalen gick åt skogen kan man nog säga, men jag har nog ändrat min inställning vad gäller att prestera på topp hela tiden för jag har ingen dålig känsla. Snarare att jag just nu är väldigt motiverad till att göra, vad jag och mamma har betsämt, min och Marinos sista LB:1 tillsammans nästa helg. Sen vet jag inte om det faktum att hela dagen och hela tävlingen var lite ironisk (kanske man kan säga?) gör att jag faktiskt inte bryr mig ett skvatt, dessutom så känner jag det inte som att vi kom 9:a av 10 lag utan av 35 lag, vilket var det antal lag som startade från början. Och det är en placering att vara nöjd med om man har gått in med inte några förväntningar alls. Hela tävlingen, för min del, bestod av lite olika katastrofer tänkte reda ut detta för er med.



katastrof 1
: Det första de säger till mig i sekreteriatet innan jag ens hunnit betala eller visa vaccinationsintyg är att överdommaren vill prata med mig. Oooops, måttligt nervös blir man då. Då var det så att de hade inte mottagit ngn avanmälan från mig och eftersom jag inte kom till start i LAn så skulle jag få böta. Jag var dock helt säker på att jag hade mailat kvällen innan så det bekymrade inte mig precis. Hade dessutom fått ett mail nu ikv om att de hade hittat den nu, så allt är löst och jag slipper böta.

katastrof 2: När jag sen kom tillbaka till sekreteriatet igen så ville tjejen där att jag skulle betala 250 kr, då fick jag påminna henne om att jag faktiskt bara skulle rida en klass.
s: 250 kr
julia: ehh, jag ska ju bara rida en klass
s: just det, då ska du bara betala LAn
julia: fast jag ska ju bara rida LB
s: oj, ja så var det ju. 130 då
julia: lagklassen kostar 120?
s: 120 då tack

katastrof 3: Sen gick det väldigt lång tid innan nästa hemskhet uppkom men denna är absolut värst av alla, jag stod i kön till häst vid hand och skulle bara få igång honom lite eftersom han inte var riden innan. Så jag satte igång honom i trav och han sätter världens rulle mot hagarna längre bort, jag får grepp om spöt och ger honom 3-4 ganska ordentliga smällar i huvudet för att slippa det som hände iaf. Jag flyger ner i grusen med mina fd. vita ridbyxor och Marino travar friskt vidare ner mot närmsta 90väg. KUL! Hela tävlingsplatsen stannar upp och försöker fånga min galna ponny som travar runt med hängande tyglar dock fick han en väldigt fin trav. Tillslut får en tjej från hemmaklubben Torns fatt i honom, TACK FÖR DET, och överdommaren kommer fram till mig. Hom måste hata mig alltså, haha. Fast denna gången ville hon bara veta att jag levde för jag fick en rätt rejäl smäll på höftbenet så jag haltade lite precis när jag reste mig. När jag sen skulle visa häst vid hand var jag lagom road måste jag säga, Mimmi och mamma stod på den sidan mot hagarna och det så han inte skulle få för sig för mkt. Han försökte springa ifrån mig även då, men denna gången redde jag upp det och när jag var färdig sa dommaren; "nu förstår jag varför det står två stycken där nere" och i protokollet hade hon skrivit lurifax ;) Marino fick föresten 41p. och det är ju hyfsat med tanke på hur har betedde sig. Ngt possitivt var det med det för det var ganska många som drog himla roliga skämt om "häst utan hand" den dagen.

katastrof 4: Resultatmässigt så var det verkligen inte ÖSRK's dag, Marino och jag fick 62,989% och jag är absolut inte nöjd men jag är galet taggad till KM som går nästa vecka. Laget kom 9:a tror jag


som ni kanske ser så var han väldigt motsträvig (avbrottet) och seg!



massor

har så mkt att skriva om har så mkt att göra har så mkt att prioritera men ack vad fina inlägg jag ska göra ikv med massa filmer och resultat. Lite sense of humor får ni verkligen räkna med, men puss på ett tag :)

update ang tävlingen imorgon

Jag bestämde mig nu ikv för att stryka mig från LAn, är lite besviken över det faktiskt. Skulle så gärna vilja ut på lite tävlingar på "rätt" nivå nu, men det blir som sagt bara en LB:1 imorgon. Trots att jag inte startar fören sent på kvällen så ska vi köra från stallet vid lite innan 10, vi har ju häst vid hand mellan 12 och 14 så det är tvunget. Det var allt, nu ska jag ta det välsigt lugnt resten av kvällen!

PS. detta är bloggens 100de inlägg, för er som ville veta.

Träning inför finalen

 


I tisdags var vi på klubben och tränade med en del av laget inför finalen, Marino kändes väldigt fin. Lite seg i galoppen, ibland blev det nästan fyrtakt men han brukar komma ugång efter att ha galopperat lite så kanske berodde det bara på att vi inte galopperade så mkt. Vi gjorde verkligen inget avancerat, bara lösgörande och framåt & bakåt. LB helt enkelt. Vi jobbade mkt med utåtställning för att få grepp om ytter bakben.


Allsvenskfinal

Har precis varit inne och kollat startlistorna tills lördag, det kommer bli en lång dag vill jag lova. Marino har känts bra den senaste tiden så jag hoppas och tror att det kommer gå bra. Idag fick dock båda hästarna vila eftersom det blåser storm här i skåneland + att det var strömavbrott i stallet. Marinos viloadag var planerad eftersom han tränade igår men Ligamo däremot har vilat i tre dagar nu, han skulle verkligen behöva röra lite på sig. Det dåliga samvetet flödar här ja. Imorgon kommer nog Marino gå med Lina, hon skulle nog hoppa lite sen på fredag ska vi försöka hinna ut i skogen och galoppera som lite uppvärmning till lördag.

























07.15
köra från Sandvången om Smedstorp och hämta upp Mimmi
 
08.45 förhoppningsvis vara framme i Lund och fixa anmälning och hästen

09.15 börja rida fram, skritta mycket

10.03 vår första start, LA:1

12.00 - 14.00 någon gång under denna tiden kommer vi göra häst vid hand

14.00 lagklassen startar

17.57 alt. 19.22 (beroende på hurvida vi ändrar starterna inom laget) vår andra start, LB:1

20.04 sista start i lagklassen





PS. Träningslära är verkligen inte kul, jag sitter och försöker plugga det just nu och det går väl inte så bra precis. Vi hade 40 min genomgång på detta för 3 veckor sen, sen dess har jag inte ens kollat åt häftet. Imorgon har vi prov, önska mig lycka till? kan behövas...


Knock outfinal 2009

Ni vet ju redan så långt som att det inte gick bra alls, det gjorde det verkligen inte heller. Men denna gången är jag varken ledsen eller besviken för jag hade absolut inga förväntningar på dagen och dessutom gick han inte speciellt bra på framridningen heller. Det enda jag stör mig på är när jag kollar på filmen, så fruktansvärt dålig ridning jag ligger inne med när jag tävlar. Absolut ingen stabilitet överhuvudtaget, grymt besviken på mig själv är jag eftersom jag vet att jag kan göra det väldigt mkt bättre. Jag kommer länka ett annat klipp som är från när jag rider honom hemma, ni får gärna kommentera och säga om ni håller med mig eller inte. Men enligt mig så är min ridning mkt mer stadig hemma, inte så flackig som på tävlingen. "Hemmafilmen" är ungefär två månader gammal, inte var det heller ngt superpass och enligt mig själv har jag utvecklats endel sen dess, ändå kan jag inte visa upp det på tävling utan ist så visar jag upp ngt som inte liknar ngn ridning alls och bara flyger runder i sadeln och har allmänt noll koll på det mesta. Jag hatar att känna att jag inte gjort så bra jag kan, det är bland det västa som finns och nu känns det så, inte är det väl meningen att jag ska rida på detta viset så fort ngn tittar?

Detta ska jag verkligen arbeta med, Talang Skåne hade varit perfekt för det för vad jag förstår så är det mkt mental träning som ingår i det. Jag är ju iofs anmäld till att mönstra och kommer förmodligen åka dit men jag är 100% säker på att jag inte kommer komma med. Men inte betyder det att jag inte kommer ge allt och försöka visa vad vi har att komma med, tvärtom så blir jag mer taggad till att visa att mitt fullblod med hyfsat okänd stam faktiskt kan ngt. Och trots att jag inte har födds in i rätt familj med rätt efternamn så kan jag faktiskt rida. Men hur ska jag kunna göra det på mönstringen till Talang Skåne om jag inte ens klarar det när jag ska rida en fjuttig LB. Det är en sak för sig.


 

Det som kändes dåligt med ritten var i stort sett allt, han gick väldigt mkt med bromsen i. Ingen riktig frammåtbjudning och som jag har formulerat det så himla många gånger förr, det är inte lätt att rida till bettet när man inte har ngt att rida från. För er som inte förstod så betyder det att eftersom han inte har ngn frammåtbjudning och dålig bakbensaktivitet så är det ett nästintill omöjlig uppdrag för mig som ryttare att rida en häst som Ligamo fram till bettet så han får ett stöd om man inte har full koll och kontroll på varenda muskel i kroppen och det vill jag lova, det hade jag inte. Jag beskyller absolut inget på Ligamo, han är helt enkelt svårriden och jag behärskar inte det när vi är på tävling. Denna gången lägger jag allt helt och hållet på mig, den ridningen jag hade i lördags hade säkert fuknat jättebra på en självgående häst. Men nu råkar det vara så att jag inte har en sån och jag borde veta och gör ngt åt det. Det ärdock lättare sagt än gjort.



Eftersom det var final var det tre dommare som dömde och jag fick en genomsnittsprocent på 61,495 om jag inte minns fel. Det var typ 60,60,63. den sista dommaren som jag fick bäst av kom fram till mig sen och sa "jag hade inte sagt detta om jag inte hade sett att du kan bli riktigt bra, du måste titta vart du rider" det var faktiskt roligt att höra. Annars föll jag ju såklart på att han inte hade stöd och även lite på att han inte var riktigt frammåt.

HÄR är klippet från hemmapasset

usch och fy

fyför vilken dålig uppdatering, vad är det för en slarvig person som driver denna bloggen egentligen?!  Denna slarviga någon lovar och svär att imorgon skriva ett inlägg om tävlingen i lördags. Så låt inte bli att kolla in, dt kommer. Någon gång!


allt är som vanligt

Och tävlingen lika så, givetvis gick det inte bra idag. Men jag är inte särskillt ledsen eller besviken, hade inga förväntningar alls så jag lever vidare. Skriver ett inlägg om tävlingen när jag kommer hem för nu ska jag till min moster/granne och fika :D


Sommar 2009




 

 



Tycker inte jag behöver skriva ngt, bilderna talar för sig själv.


prylgalen julia

Kanske inte helt sant, men jag älskar att shoppa och så sent som idag var jag med pappa och investerade i en nya kavaj, en Pikeur. Ni anar inte hur länge jag trånat efter den? Om hela sanningen ska fram så köpte jag den förra veckan men idag har jag varit och bytt den. Köpte en utan att kolla storleken, men jag tyckte att den passade när jag provade. Det gjorde den inte. Den satt väääligt tight så nu har jag bytt den 36an mot en 38a så jag kan vara snygg inför de kommande tävlingshelgerna. Har ingen bild men det får ni efter tävlingen på lördag, har föresten gjort om hela min tävlingsutstyrsel med frisyr och så lite gran. Inte jättemkt men små märkbara (för mig iaf) detaljer bara.

Sen var det ju det att det är snart jul?! Kan ni förstå, det har iaf jag problem med. det var precis sommarlov ju? eller det kanske var ett tag sen föresten? haha hoppas inte jag är ensam om denna förvirring. Jag har väl inte precis gått och bearbetat min uttänkta önskelista så den är hyfsat lång, men några av de realistiska saker som finns på den tänkte jag ge er lite smakprov på.
ja, jag har fått idén från Freja ;)








Både pannbandet och benskydden är tänkta till Ligamo, hans nuvarande pannband är helt svart och väldigt stort så det är faktiskt nödvändigt. Fö. så har jag inte råd att köpa ett riktigt OSpannband och inte ser man särskilt stor skillnad på dem så Hööks fungerar bra för mig. Benskydden vet jag inte än om jag hade tänkt mig som hemma-/träningsskydd eller tävling. De är väldigt praktiska att ha hemma (Marino har ett par) men dem är även väldigt snygga alltså bra att ha på tävling. Dock tycker jag att vanliga vita lindor väger över på tävling.
Båda är från Hööks och kostar 179kr respektive 129kr/par.




Dessa klassiker, dessa klassiker. Ja för det kan man väl kalla denna för? En klassiker. Jag tycker  iaf att det är himla snyggt med västar och sen gillar jag dessutom Kingsland överhuvudtaget. De har kommit i väldigt många färger men jag tycker denna olivgröna är lite snyggare än de andra. På andraplats kommer den blåa, väldigt nära. Just denna hittade jag på Stallbutiken för 125 euro vilket motsvarar ca. 1250 kronor. Men om jag har rätt för mig så brukar de inte vara så dyra?




Jag är väldigt inne på att förnya min tävlingsutrustning för tillfället, mitt Svelandschabrak är iofs väldiht fint men jag skulle vilja ha ett med mitt namn broderat på. På mitt andra funkar inte det eftersom det står SVELAND över båda sidorna. Detta Miasschabraket är väldigt fint tycker jag och väldigt stilrent, med Julia Persson i marinblått på ena sidan är det fulländat. Bootsen vill jag ha i vitt för framridning, använder just nu mina svarta med stort fårskinn på. Inte jättefint faktiskt. Bootsen kommer från Grand-Prix och kostar 159kr, schabraket har jag inte hittat i ngt internetbutik men de brukar kosta runt 4-500? 


Detta var några av de få saker jag önskar mig, har ngn utav er skrivit sin önskelista ännu? 



designen...

...är inte fördig, men jag måste till stallet nu så jag håller min planering inför finalerna. Båda hästarna gick jättebra igår föresten, dock blev det ingen filmning!

Göteborg horse show here me come





Ja, ni läste rätt. Jag vann 2 biljetter till GHS hos stockholmsjenna för att jag hade skrivit en text om min drömhäst, den kan ni läsa i hennes inlägg på bloggen där hon presenterar vinnarna. Jag är helt överlycklig, trodde aldrig att jag skulle vinna, allra minst att jag skulle vinna biljetterna. GLAD JULIA!

Jag tror jag har en aning om vem som ska få följa med mig, men det finns lite olika förslag så jag får klura. Har ju ett tag på mig ;)

Inför finalen

Finalen den 21 nov är en ganska viktigt tävling för mig, det hade betytt jättemkt för mig att avsluta min sista ponnyallsvenska så bra som möjligt. Därför tänker jag ägna de närmaste två veckorna till att tränatränaträna och peppa både mig själv och Marino för att det ska bli en rolig upplevelse. Det är ju både sista och första gången jag Marino får vara med om det tillsammans.


december 2007


Jag hade tänkt lägga upp hans träning som om det var svårare program vi ska rida och träna mkt skolor, samlade gångarter, ökade gångarter och bakdelsvändningar. Som att utgå ifrån att det är en LA:P1 vi ska rida när det i själva verket är LB:1 (LA:1 förklass) Anledningen till att jag har lagt upp det så är att om han gör dessa rörelser bra, vilket jag är säker på att han kommer göra när vi är klara eftersom han redan gör dem okej, så tror jag inte han kommer tycka att det är så svårt att gå rakt fram och göra övergångar. Förhoppningsvis så håller han även upp tempot då i LBn eftersom det blir så pass enkelt för honom. Detta är bara en teori jag har och jag vet inte alls om den fungerar men om man tänker logiskt så borde det ju göra det.
Tänk dig att du rider hästen i arbetstrav sen samlar, då är det den samlade traven som blir det knepiga, i den samlade traven tar du sen upp den i passge och vipps så är det passagen som är det svåra och inte samlad trav. Sen är det samma princip när du samlar från passage till piaff. Alla "uppgraderingar" görs såklart inte under samma pass, men med en snabb översikt så är det såhär jag tänkt. Dock inte med piaff och passage.


 

Denna träningsperiod ska gå lite i LAP:1tema eller vad jag ska säga, jag tänker utgå ifrån att det är det programmet jag ska tävla så ikväll ska jag rida igenom det och be mamma filma, sen om ungefär två veckor ska jag göra det igen och så får vi se om han har utvecklats och i så fall hur. Kanske även att jag rider igenom LB:1 som finalen går i och checkar av det senare med. I Kristianstad  gick det programmet verkligen inte bra, framförallt eftersom jag vet att han kan höja sin mellangalopp till 8or men fick 6or där. Mkt annat som jag vet att vi kan egentligen och det ska vi bevisa i Torns den 21 november 2009. Det datumet sitter lika hårt som 69,29%


oktober 2009

Nu kan jag LAP:1 efter ett litet ögonkast på stallbacken och ska satsa allt jag har nu fram till finalen, dessutom kommer ju knock outfinalen för storhäst denna helgen så där har vi en sak till att rikta in oss på. Med Ligamo ska jag bara fortsätta som vanligt denna veckan, han har gått rysligt bra de senaste dagarna *pepparpeppar* men jag har inga förväntningar på tävlingen på lördag, med tanke på förra tävlingen ;)


Tack Kajsa!

Fick en supergulligbild av Kajsa sen allsvenskan, funderar på att göra om headern och ta med den?




Flimerna från allsvenskan

Vår kamera fick ngt sorts utbrott så det blev bara små snuttar, men jag är glad att det blev ngt överhuvudtaget för först hittade jag inte dem alls. Så man får nöja sig med det lilla. Tyvärr så blev hela mellantravem oskarp men den var iaf väldigt fin för att vara Marino och han fick en 7a på den







Allsvenskan omg II

Ja, det gick som sagt väldigt bra på tävlingen igår. Förklassen tänker jag faktiskt inte skriva om, den sänker bara den känslan jag har just nu och det är onödigt att göra det med tanke på att jag precis är på väg ur min dåliga period. Men vi tar väl lagklassen iaf, jag skulle rida sist i laget och vi hade 59%, 62% och 67% medans de lagen som var "hotfulla" hade ngt högre. Willands var självklara ettor och sen trodde vi att det skulle vara Älleköpinge och Kristianstad som skulle kunna tampas om andra tsm med oss. Men sen var det ju så att häst vid hand ingick denna omgången och där kom Älleköpinge sist och hade bara 8 poäng från förra omgången medans vi hade 10 och det betyder att det inte hade spelat ngn roll om de hade kommit tvåa och vi trea eftersom vi kom 5:a i häst vid hand och erhöll 1 poäng mer än dem där. Då var dem borta som hot medans Kristianstad och även Röinge, som vann häst vid hand och fick 6 p där, var kvar. Dock hade vi inte räknat med Röinge som hotfulla etersom de inte var särskillt starka i dressyren men hade Kristianstad placerat sig 2:a hade vi inte tagit oss till fanal. Allt detta räknade vi ut när vi stod och väntade på mitt protokoll (vilket tog väldigt läng tid under denna tävlingen) och sen när de hade skrivit resultatet på en sån liten träbricka att sätta på resultattavlorna så bara skymtade jag 67 tyckte jag och frågade hon som satte upp den "67 komma vad?" sen fick jag för mig att det stod 64 och blev sjukt besviken och sen säger hon 69,29! Jag sprang bort till transporten och kramade Marino till döds typ.

Häst vid hand är inte riktigt vår grej, haha. Ni ska få se filmen sen men 39 p fick jag och Marino och laget som 5:a dvs nästsist och förra året vann vi. Då kom vi dock typ sist i själva dressyren ;)


Dagen i bild


Tidsfördriv i kön till häst vid hand


Marino tyckte att det var roligare att backa än att ställa sig öppet mot dommaren och då skulle jag ju som vanligt göra bort mig genom att säga "har man väl lagt i backen så får man aldrig fram dem igen"


det är bara en fasad, jag lovar ;)


Glada? ngt!

filmerna kommer imorgon för nu ska jag gå och lägga mig och förtränga att jag struntat i massa skolarbete för att lägga ner massa tid på att skriva detta inlägg.


Skånefinal, jajemen!

Tävlingen gick kanon, inte förklassen men den har jag redan förträngt. Men jag ska till stallet nu för att hinna med allt innan det blir allt för sent så ni ska få ett långt fint inlägg med filmer och allt sen. Jag kan avslöja att det blir final för oss, 21 novenmber hos Torns och dessutom att mitt 70mål är galet nära! ÖVERLYCKLIG

det var precis detta jag behövde

Tävlingsmall

imorgon är det tävling och jag är kanske inte jätteladdad med tanke på att jag ska upp om några timmar men det kommer väl. Nu har jag äntligen bestämt mig för vad jag ska ha på mig imorgon, det har varit ett jäkla velande mellan olika kavajer som är för små/stora och byxor som det ska sys på eller inte. Men nu blev det iaf en gammal svart kavaj som jag "sytt" in med fästenålar och ett par oskodda missfärgade jacsonridbyxor. Plastrongen har jag faktiskt köpt ny och så fick jag en jättefin brosch av mormor som jag tänkte ha som nål, en silvrig eftersom jag bara har guldiga själv. Orkar inte fota och sånt nu men ni får se bilderna imorgon, för nu tänker jag gå och tvätta min piercing, tvätta bort mitt smink, borsta tänderna och ladda inför att förhoppningsvis gå vidare till finalen imorgon! önska oss lycka till!


Häst: Marino

Tävling: Lokal dressyr, allsvenskan

Var: Kristianstad

Klass: LB:1 och LC:2 (ogillas)

Förväntningar: På Marino i dessa klasserna har jag fruktansvärt höga förväntningar, även på mig själv. Ska hela tiden hålla fokus på mina händer och hästen, det räcker mer än väl för att få en lyckad ritt.

Procentmål: Ska jag våga sätta upp mitt 70% mål? Runt 68 iaf.



     Lite gullig höstbild tycker jag, hade varit riktigt fin om han hade haft öronen lite spetsade iaf


Träning inför allsvenskan

Idag har vi tränat för Mimmi med laget inför omg II i allsvenskan, vi har chanser att ta oss till skånefinalen så gissa om vi ger allt nu för att det ska bli perfekt?

Marino var jättefin idag, i högervarvet. Vänster är lite värre, men det brukar inte vara så hemskt som det var idag. Det konstiga är att jag känner att jag fick igenom mkt och ut väldigt mkt mer av denna träningen än ngn träning på väldigt länge. Så det är possitivt! Fick rida med den fruktade pinnen idag, haha låter hemskt. Men det är i själva verke bara ett spö mellan händerna för att man ska vara stilla med handen och oj vilken fantastisk trav han fick i höger varv. Vi fick tom. några steg i mellantrav, duktiga ponnyhäst! Lite öppna och mkt övergångar tränade vi idag, vi ska ju rida LC:2(!) i lagklassen och det är övergångarnas program. Tom. värre än LAP:1. Marino gjorde inga fantastiska övergångar och jag fick heller ingen speciell ridkänsla men jag fick känslan av att jag faktiskt visste vad jag skulle göra i de olika situationerna jag sattes inför. Min känsla just nu inför tävlingen är kanon! allt jag kan säga, sen får vi se hur långt det räcker på lördag. 



Bilder från omg I, då blev vi tvåa och fick 10 poäng med oss till omg II:



 ja, jag är kobent!


kortare uppehåll än väntat

Jaha, så länge klarade jag mig. GRATTIS! Ni skulle bara veta hur många gånger jag har smygit in på bloggen och sen tvingat mig själv att inte skriva bara för att jag skulle hålla vad jag lovat mig själv. Nu sprack det, dessutom har jag nästan lärt mig göra designer. Inga avancerade, men dock har jag provat runt lite mellan olika. Ni kanske t.o.m. har märkt det? Hade en röd igår, men nu är den gul. Gul som bara den. Jag vet inte om jag vågar påstå att den är så jättefin men om jag är stolt över att ha gjort den helt själv? det kan ni skriva upp! Och jag kan väl få sitta och drömma mig bort lite i att gul/blå passar perfekt eftersom jag är sveriges nästa dressyrstjärnskott?

Det blir som en nystart, så tänk er att bloggen är under uppbyggnad. Det kan hända att nästa gång ni tittar in är den typ grön? Nya kategorier ska det också bli, men det får vi vänta med. En sak i taget. Dessutom ska jag nog försöka ta lite fler bilder på Ligamo in action att ha på headern, han är så fin då men jag har inte en enda bild där man kan se det. Hade varit roligt att få en fin bild på honom där hans trav tar sig sin rättvisa! Kanske mutar Freja att göra det på Knock outfinalen?


Sen vill jag ju såklart veta vad ni tycker om min nya design? blir ni bländade varje gång ni kommer hit? ;)



RSS 2.0